onsdag 21 november 2007

I väntan på att jag kommer hem kan jag ju göra en liten top-tre lista över de knivmakare jag anser vara mest intressanta.
Erik Fankki
Anders Sunna
Jonny Nilsson

Eriks knivar hade jag inte koll på förns alldeles nyligen men jag tror att det kan vara det absolut häftigase jag har sett. Många andra knivar har visserligen en mjuk form men som ändå är ganska stram. Hans knivar däremot går över den gränsen och blir levande på ett annat sätt. Det låter lite väl dramatiskt kanske, men det är verkligen förbannat kul att se att det går att komma så långt.
Anders knivar är mer traditionella i stilen men hantverket är så enormt bra att man inte riktigt förstår att det går. 2003 var jag i Kiruna med pappa och i statshuset hade de en av hans knivar utställda. Då visste jag inte så mycket om sameknivarna så det var mer eller mindre en chock att se den här. Det är till stor del på grund av den som jag kom igång på allvar med tillverkningen. Jag vet egentligen inte hur det kom sig att jag fick idén att börja men säkert såg jag en bild av någon kul kniv och tyckte att det vore kul att göra en egen.
Jonnys är även de bevis för att det går att ta knivslöjdandet till riktigt höga nivåer. Han är förbannat bra på att gravera.

Inga kommentarer: