måndag 3 december 2007

Knivhelg

Sådär, nu har jag haft tre dagar med lite knivtillverkning. Det gick över förväntan faktiskt. En klar för gravyr och den andra grovraspad. Den ena började jag på förra gången jag var hemma och nu skulle jag bara göra lite småjusteringar.















Efter en halvtimme upptäckte jag till min stora glädje att den yttersta biten hade släppt vid nävret, så jag fick slå av den och karva bort näverresterna och göra en ny bit. Lite frustrerande men det har hänt förr.













De två sista bitarna inpassade och klara för att limmas.



Utanför var det äkta November pissväder. Snöblask och hällregn. Jag tror att det var julmarknad vid hembygdsgården.




Nylimmad och satt i press. Det här momentet kräver att man har ett välfyllt förråd av svordomar. Det har nämligen en tendens att djävlas. Det svåra är att få trycket rätt balanserat så att kniven inte sprätter ur. Säkert går det att bygga någon anordning som håller den på plats, men då blir det inte lika spännande. Det är lika tilfredsställande varje gång man tar ur knivarna och ser att det har funkat.



Ja, helgens resultat. Bladen är båda av Paul Strande så de får väl vara någon slags syskonknivar. Den övre kommer att ha en mycket stramare form än den undre men materialen är desamma. Slidorna skall nog båda bli helt i masur med diverse horninlägg och så får jag ta fram någon lämplig gravyr till dem. Det blir juljobb.

Inga kommentarer: