torsdag 14 februari 2008

Gravyr

Tänkte att jag kan visa hur det ser ut när jag graverar. Först var jag inne på att ha en ganska enkel och sparsmakad utsmyckning men det blev raka motsatsen istället. Det är den mest detaljerade kniven jag har gjort hittils så det skall bli kul att se hur det blir när jag har färgat gravyren.
När jag gjorde min första "riktiga" kniv för fem eller sex år sedan köppte jag en bok om knivtillverkning av en knivmakare som heter Bo Bergman. I den skriver han att han inte tänker gå in på utförandet av gravyr något närmare, med motiveringen att det är svårt att ge någon klar instruktion i hur man egentligen går tillväga. Det stämmer. För egen del skulle jag tro att det är väldigt individuellt hur man framställer den. Själv tittade jag på en bild av när Helge Sunna (tror jag att det var) satt och graverade och utgick ifrån hur han höll gravyrkniven och ämnet. Som bilden visar så trycker jag spetsen på kniven mot hornet och sedan för jag försiktigt fram kniven med hjälp av högra handens tumme. Handsken har jag för att det ganska snart börjar göra ont i tummen där knivryggen trygger emot.

Gravyrkniven har jag gjort av ett avsågat moraknivs-blad som jag sedan har filat fram en ny egg på i ungefär 45 graders vinkel. Man använder den allra yttersta spetsen på kniven så det är bara den som behöver hållas vass. Den måste å andra sidan vara extremt vass hela tiden annars riskerar man att slinta och antingen skära sönder hornet eller fingret och det är dumt.

Inga kommentarer: