fredag 27 juni 2008

Filosoferande över formerna

Imorse släppte jag på tvingarna och kunde nöjt konstatera att inga vättar eller andra små fanstyg hade fifflat med limningen. Nu är den grovt formad med såg och rasp och här kommer jag till läget då jag på allvar måste börja fundera över var horninläggen skall sitta och hur formen skall vara.
Faktum är att man kan börja filosofera en hel del över den typen av frågor.
Innan jag drar igång med den praktiska delen av knivmakandet gör jag en noggrann skiss över hur jag tänker mig att det färdiga resultatet skall bli, men saken är den att när kniven väl är klar har man kommit ifrån det första utkastet. Det betyder inte att den har blivit sämre utan bara det att det nästan är omöjligt att följa skissen helt och hållet när man har att göra med levande material. Det skulle kanske gå om man verkligen lade ner sig men jag tror inte att det är värt det.
Så långt som jag har kommit nu har skissen fått styra men här är jag vid en slags brytpunkt då jag släpper kontrollen och börjar gå mer på känn. Om blyertsstrecken syns ser ni att jag har ritat slidans sidor som två helt jämna böjar, men nu funderar jag på om den kraftiga kanten på vänstersidan kanske skall få vara kvar. Det skulle ge den en helt annan karaktär vilket också innebär att jag får tänka om angående horninläggens utformning.

När jag har fattat de besluten börjar jag närma mig en gräns då slutreslutatet egentligen bara kan bli på ett sätt. Formerna jag gör måste kännas rätt annars funkar det inte och eftersom formerna utvecklas kontinuerligt och är beroende av varandra stänger man systematiskt av alternativa vägar.
Det låter förbannat djupsinnigt och flummigt men egentligen är det inte så komplicerat. Det är inte svårare än att allt måste kännas rätt.

Inga kommentarer: