torsdag 26 juni 2008

Ja som det kanske syns håller jag på att såga itu ämnet. Eftersom bandsågen la av för en sisådär 4 år sedan har jag använt mig av en sådandär ypperlig japansk såg. Det tar längre tid än bandsågen men samtidigt har jag mycket bättre kontroll på vad jag gör och eftersom bladet har en såpass stor yta blir snittet myckt jämnare.


Sedan är det klart att det handlar en del om prestige också att kunna klara sig utan maskiner. De enda maskiner jag använder är borrmaskin för att borra hålet till tången och en liten borrmotor när jag polerar kniven det sista efter sandpprandet.


Här kör jag med 80 sandpapper för att få bort spåren efter sågen för att ytan skall bli plan så att bitarna sedan går att limma ihop utan att det glipar någonstanns.


Anledningen förresten till att jag vill göra allt på en och samma dag är att så fort jag har sågat isär biten har halvorna en tendens att slå sig. Första slidan jag gjorde helt i trä lät jag ligga itusågad en vecka innan jag limmade ihop och då blev det en djävla massa slipande innan jag hade fått dem plana igen.


Gör jag aldrig om.


Ett bra sätt att se om man har missat något spår efter sågen är att hålla upp halvan mot ljuset. I rätt vinkel speglar sig ljuset i träet vilket gör att jag lätt ser strukturen på biten.
Högst upp i högra hörnet kan man se några små sågspår. Får slipa mer alltså.



Kaffepaus. Passar samtidigt på att rita på knivens profil som efter lunch skall gröpas ur.

Inga kommentarer: