söndag 29 juni 2008

Tuschtekniker

Är i Karlstad en vecka och syr kläder och i brist på kamera skannade jag in de här två båtarna. Den första gjorde jag någon gång under hösten 2005 och den andra har jag faktiskt varit så förutseende att jag skrivit datum på. Började 20 november och blev klar den 29 samma månad.
Vet inte hur det gick till eller vart inspirationen kom ifrån men de var i alla fall början till en stil i tuschtekning som jag har hållit på med sedan dess. Jag kan inte göra dem särskillt ofta och när det väl blir av är det som om jag är tvungen att ha samlat på mig inspiration under en längre tid för att kunna rita dem.
Det är bara de här två som är båtar så motivet spelar ingen som helst roll, de flesta har nog inget direkt motiv ens.

När jag var klar med den första gjorde jag den här direkt efter eftersom jag ville göra en mer detaljerad och kontrollerad bild, vilket det också blev.

Kanske känns de väldigt mörka men det är egentligen min avsikt, det jag gillar med dem är att man kan virra bort sig bland alla detaljer och vinklar och vrår. Svärtan ökar bara mystiken helt enkelt :).

1 kommentar:

Tim Jonsson sa...

Den minns jag, fint med detaljer :)