torsdag 17 juli 2008

Hornsölja

Igår gjorde jag färdigt min hornsölja som jag började på dan innan.
Älghorn och mässing samt en liten järnspik består den av.
Tungan eller vad man skall kalla den klippte jag till ur en mässingsplåt och nitarna är tillhamrade av 3mm mässingstråd.

Det blev aldrig av att jag tog några bilder under arbetets gång men så här ser andra halvan av hornbiten ut. Den är tagen strax ovanför rosenkransen där hornet förgrenar sig och inte har så mycket märg som det är längre ut i taggarna. Det är ju såklart olika från horn till horn men jag tror att det är ett av de bättre partierna att ta sådana ämnen ifrån.

Jag började helt enkelt med att såga ut biten och raspa sidorna hyfsat släta och parallella för att sedan rita på formen.
Därefter sågade jag av lite fler överflödiga delar och gick sedan lös med raspen och tog fram grundformen.
Borrade ur byglen och körde sedan med en mindre rund fil. Jag provade med den halvrunda eftersom formen passade bygelns form bra, men jag tyckte det fungerade bättre med den lilla. Blev jämnare med den.
Spåret var jag fundersam på hur jag skulle få till. Dels ville jag ha så mycket kvar av lädret som möjligt men samtidigt ville jag inte göra hornsidorna för tunna. Med en vanlig tunn såg skulle jag behöva såga minst två spår vilket jag tror är skitsvårt så jag tog istället den lilla sågen på en schweizisk armékniv då den är minst dubbelt så tjock som de andra sågarna vi har hemma. Efter det tog jag filen på en annan fällkniv som var ännu lite tjockare och filsågade spåret en gång till.

Tungan sitter på en liten avklippt spik som jag borrade hål för från ena sidan. Hålet går inte rakt igenom så ovanifrån ser man det inte.
Slutputsningen är förstås gjord med sandpapper.

Inga kommentarer: