tisdag 19 augusti 2008

Har också börjat med min första hornkam som blir en kopia av ett Birkafynd.
Jag gör den av renhorn som pappa tagit med från Sarvvesoaivi som ligger en bit sydväst om Pulsujärvi. Det går allt att komma längre från Birka och fortfarande vara i Sverige, men det är fan svårt.
Bitarna i sig är inte så svåra att göra utan det som är bökigt är att försöka hitta ställen på hornet som är tillräckligt plana och långa för att ge bra ämnen. Det bör ju helst inte vara någon märg heller.

Jag tror att jag får ta någon hornletar expedition uppöver ganska snart. I alla fall om jag har tänkt mig att fortsätta med hornhantverk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gick det med kammen? Blev den klar? Jag är nyfiken på resultatet

Frej sa...

Det kom en massa skräp ivägen med flytt till och från Uppsala och sedan har jag hållit på med en hel del annat, men jag tog faktiskt fram delarna igår igen. Så nu skall det inte behöva dröja så länge tills den är klar.

Allt beror på hur jag prioriterar de olika grejerna.