söndag 24 augusti 2008

Drakkniven

Jag fortsätter på det retrospektiva planet och visar ett par bilder på den här kniven. Bör ha varit sommaren 2003 som jag började med den och blev nog klar någon gång under vintern.
Kan tyvärr inte ta åt mig äran för designen med draken, den har jag snott mer eller mindre rakt av från en norsk knivmakare som heter Knut Dahl( http://www.vestfoldnett.com/art/knut-dahl/index.html?Topframe=top.html ).
Blev helt lyrisk när jag fick se den i en bok i träslöjden och visste direkt vad jag var tvungen att göra.
Bladet är smitt av Mattias Styrefors och jag hade allt rätt saftig prestationsångest i början med tanke på hur jäkla häftigt bladet är.
Mitten biten är ren och resten älg.

2 kommentarer:

kurage sa...

Riktigt häftigt! Känns välarbetat! Gillar bladet med, vad får man ta för en sådan kniv sen? Bara bladet antar jag var ganska dyrt...

Frej sa...

Ja jag vet i ärlighetens namn inte vad den skulle gå på. Arbetskostnaden får man nog aldrig ut för men en bekant till pappa, som jag antar hade lite koll, sade något om 7000. Vore inte helt fel att få det för en kniv någon gång :)
Bladet gick på 800 har jag för mig, men jag hade nog lite tur ändå för nu för tiden verkar Styrefors göra mest mosaikdamask och priserna på de bladen är bra mycket högre.