måndag 25 augusti 2008

Lycka matrealiserad

Idag, eller rättare sagt ikväl blev det dags att utföra mitt lilla hornmatris experiment.
Det är inte så mycket att säga mer än att jag har gjort parallella spår i två hornbitar som enligt planen skall göra kaneleringar i mässingsplåten när de slås ihop med den emellan.
Hepp!
Plåten på plats.
Överliggaren på plats.

BONK!
Idén fungerade. Nu filade jag ryggarna smalare och rundade dem lite mer eftersom det blev en smal linje på plåten efter de vassa kanterna på ryggarna. Jag filade ryggarna smalare så att kanelyrerna skulle bli djupare då jag tyckte att de blev lite mesiga efter första slaget. Det blev en antydan till spricka i överliggaren så jag provade att pressa ihop dem i hyvelbänken, men dels fick jag inte tillräcklig kraft och sedan är det ju skitsvårt att försöka hålla delarna på plats samtidigt som man skruvar åt. Jag fortsatte alltså att banka och slå tills jag var nöjd med plåten. Bortsett från den lilla bristningen i överliggaren påverkades inte älghornet överhuvudtaget och ändå slog jag säkert tjugo gånger innan jag nöjde mig.
Testet gick alltså klart över förväntan och jag kommer använda matriserna många gånger framöver misstänker jag.

Och i och med det här är alla bitarna klara att nitas fast. Ja just det, slidan färgade jag med ljusbrun narvsvärta imorse. Färgerna passar bra ihop verkar det.
Skall dra en ring till för slidans upphängning också.
Jag har sett att en del fynd verkar ha ringar av tunnare tråd som sedan snurrats om sig själv istället för lödning men på den här tror jag att det har suttit en lite stabilare ring.

Inga kommentarer: