lördag 2 augusti 2008

Nu har jag tröttnat på slidan och kommer ge fan i den här och sy en ny istället. Det går att få till den till en färdig kniv men jag kommer aldrig bli helt nöjd med den så det är ingen vits att fortsätta.
Arbetet med mässingsbeslagen går å andra sidan riktigt bra för att vara första gången. Den översta biten är klar att nitas fast.
Pyramiderna är framfilade med två nålfilar, en platt och en kvadratisk. När jag tittade närmare på orginalet fick jag syn på att det översta urtaget inte hade någon bortfilad bas utan att det helt enkelt var ett kors. Armen på det var jag "tvungen" att ta upp med borren innan jag fick in nålfilen för att göra det jämnt.
Vore kul att veta bakgrunden till kniven och få reda på varför de valt att göra ett kors högst upp istället för en tredje pyramid.

Inga kommentarer: