tisdag 26 augusti 2008

Små men envetna framsteg

Fan det är ju nästan svårare att ta vettiga kort än att tillverka kniven. Plåten speglar för mycket.


Skitsamma, nu är alla delarna fastnitade och jag börjar faktiskt ana slutet på det hela. Troligtvis kommer jag göra två nitar till för ytterkanten av den stora biten, men det är svårt att se om originalet har det. Där man ser nitarna syns de rätt väl men jag inte se några sådana former för de här två. Man skulle ha kniven och se i verkligheten.

Det vore allt kul att göra nästa kniv med plåten som sitter över själva kniven. Faktum är att det ser ut att vara tre plåtar.

2 kommentarer:

kurage sa...

När du nitar dina mässingsbläck använder du mässingsspik antar jag. Avhärdar du dom då innan? Jag tycker det kan vara svårt att få det snyggt. Att nita stora saker har jag inga problem med men små är värre. Några bra tips?

Frej sa...

Faktum är att jag har nitat väldigt lite i mina dar. Första gången var i träslöjden och efter det är det nog inget mer innan hornsöljan.
De två stora nitarna är rund mässingsstav som jag köpt från slöjddetaljer och de små gör jag av 2mm koppartråd.
Först tyckte jag att den var för mjuk men nu funkar det riktigt bra faktiskt.
Jag kan skriva en liten genomgång när jag kommer tillbaka imorrn kväll(skall fram & tillbaks till uppsala & kolla rum) men kort bara så hamrar jag en ände av den blivande niten, klipper av och hamrar sedan till den andra på plats.
Pilligt, men det går.