onsdag 3 september 2008

Höghastighets slöjd

Ett stycke ättråg i campingutförande.
Tror inte att det tog mer än 2 timmar och jag har bara använt slöjdbilan och ett rundat stämjärn.
Var på mitt första lajv i våras och skall iväg igen nästa vecka så det är tänkt som ätdon de dagarna, alltså inget jag förmår mig lägga ned så mycket tid på, vilket inte heller behövs.
Det från i våras brann såpass bra att jag tyckte det var idé att göra ett nytt.
En halv lönnbit som har legat alldeles förlänge kom nu till användning och det blev faktiskt finare än jag hade tänkt att det skulle bli.


Igår lödde jag också ihop mässingskonen till mitt lilla blåsrör. Jag gjorde en tio centimeters rörbit av en späd rönnstam som jag borrade ur, men håller på med en längre på 18 cm vilket jag tror blir bättre. Det var svårt att se bra med bara 10 cm i längd.
Mer kommer framöver...

2 kommentarer:

lenin sa...

låsrör? vadan detta? snart är det lajv! /L

Frej sa...

Jo jag har börjat tillverkning av små precisionsvapen för hobbitarnas motsvarighet till KGB. Jag har fått en skitstor order här... och så.

Blåsröret skall användas när jag tillexempel löder ihop mässingsringar.
Genom den lilla öppningen i konen blåser man försiktigt mot det blå i en låga från en tranlampa eller nåt och på så sätt riktar värmen mot skarven på ringen, där man också håller lodet. Lodet kan va lödtenn förslagsvis.

Nu har jag i och för sig redan lött ringarna på kniven(med vanligt gjuttenn över ett stearinljus, men det är lite för simpelt så det vågar jag inte skriva högt ifall någon skulle råka se) så jag får inviga blåsröret på nästa grej.

Så är det