torsdag 18 september 2008

Morisk-inspirerad gravyr mm.

Nu har det stått lite halvstill här ett tag på hantverksfronten. Till viss del för att jag trodde jag skulle till Uppsala igen i höst och läsa konstvetenskap, men olika faktorer gjorde att jag efter ett knappt dygn bestämde mig för att det inte var någe smart att vara där i höst. I måndags hyrde jag alltså en bil och stuvade in det jag hade med mig och åkte hem igen. En djävla underlig vecka på det hela taget. Fast det var riktigt skönt att få vara ute i skogen norr om västerås och lajva fem dagar och tänka på annat.

Jag har vare sig tröttnat på arkeologin eller Uppsala (skall läsa arkeoosteologi på distans på gotland) utan jag tror att jag bla. behövde ett lite längre uppehåll från stillasittandet som blir när man är där och läser.

Eftersom jag nu kommer ha möjlighet att hålla på med skapandet mer kontinuerligt under hösten och inte bara ägna någon hysterisk helg här och var åt det, har jag bestämt att jag först och främst skall bli klar med en av helträslidorna. Den jag har lagt upp bilder på alltså. Idag kom jag äntligen på hur gravyren skall vara också så nu är jag peppad som fan. Ornamentiken på kniven går ju i någonslags arabisk stil och det jag har skissat upp är mer eller mindre det också. Morisk för att vara helt korrekt.

När jag skissar på idéer blir det ofta en massa utspritt kladd i ritblock tills jag blivit nöjd med någon skiss. Formen på kniven ritar jag oftast bara en gång men gravyren blir det många olika versioner av innan jag hittar rätt. Fick dra upp kontrasten rejält för att blyertsstrecken skulle synas, men jag tänkte det kan va kul att se hur det ser ut innan jag sätter planen i verket. Den långsmala biten löper alltså från slidans nederdel och uppåt medan den runda med fågeln sitter strax nedanför överkanten, men fortfarande i linje med varandra. Ni kommer se sen.

Jag bävar lite för den äckligt detaljrika gravyren, men man måste ju försöka överträffa sig själv och kunna utvecklas också :)

Inga kommentarer: