tisdag 28 oktober 2008

Bananchips

De är allt förbannat bra de japanska sågarna. Skär mycket bättre än någon annan jag har provat.

Sen har jag tänkt på det här med att alla klagar över att horn luktar så djävla illa. Minns att jag i träslöjden i högstadiet gjorde någonting av buffelhorn och använde slipmaskinen för att forma det. Lukten sitter kvar än.
Men! och här kommer det fiffiga. Jag har ju vare sig bandsåg eller bandslip utan gör allt med handverktyg, vilket innebär att jag aldrig kommer upp i de temperaturer då hornet börjar lukta häck.
Kanske är mitt luktsinne dödat efter allt modellim från yngre års modellbyggande, men jag tror inte det utan jag tror snarare det beror på verktygen och arbetssättet. Jag står inte heller inomhus utan i snickarboden precis innanför de öppna dubbeldörrarna så ventilationen är mer än tillräcklig. Särskilt så här års :)

Ett litet arbetsmiljö inlägg.

6 kommentarer:

lena sa...

hejja japansågen! imorrn åker vi på lajv igen. vi får berätta sen hur det var...

Frej sa...

Får hoppas det inte blir för jävla kallt åt er. I norra värmland är det prat om snö i dagarna men det borde ni slippa tycker jag.

Frej sa...

Ok en liten rättelse. Det har tydligen redan varit snö i Hagfors fick jag höra nu.
Men ni borde fortfarande slippa det hos er tycker jag :)

lenin sa...

nej vi slapp inte. snö och vitt hela lajvet. du kan kolla på bilder hos emma... det låg runt +1 till -5 tror jag. ungefär 1 dm snö som mest

lenin igen sa...

btw "hos er" var nästan norra värmland :) i närheten av hällefors

Frej sa...

Haha, jag skall inte bli meterolog det lovar jag.

Ja jag kollade up vart det där stället låg och det är ju praktiskt taget i värmland. Trodde det var mer åt Sala hållet.
I gruvorna därikring har jag tydligen också haft en hel del släkt:)
Hällefors alltså. Ja Sala också för den delen.