fredag 24 oktober 2008

Frej. Årgång 1340 cirkus

Struthättan syddes i våras och cotehardien var sommarens projekt, klar till medeltidsveckan. Hosorna blev ju klara alldeles nyligen.
Den bekanta söljan är också från i somras.
Allt är sytt för hand med vaxad lintråd i tyg från det bortgångna Handelsgillet.


Har fortfarande inte sytt mig skor och jag är väl lite allmänt naken när det gäller attiraljer för bältet.
Dolk vore ju faktiskt rätt kul att ta tag i och göra. Väska också såklart.
Men det måste ju få ta lite tid med tanke på att jag aldrig sytt något historiskt innan förra sommaren.

Ja, jag verkar onekligen vara bestämd på att behålla käppen.
Tror grannens stutar höll på att mobilisera sig för att stjäla den.
Fina djur, synd bara att de skiter så förbannat där man skall gå...

8 kommentarer:

Historisk dräkt och hantverk sa...

Ser jättebra ut, riktigt fin passform på cotehardien! Får man fråga vart du köper tyg?

/Mikael

kurage sa...

Ser mycket bra ut det där, kul att fler ansluter sig till det ljuva 1340-talet! Allt ser ut att sitta bra och fina färger

Frej sa...

Bugar och bockar.
Jag höll på att vela ett tag med vidden över maggen och så här i efterhand kan jag tycka att den kunde vara lite tajtare. Men skitsamma, det blir säkert fler.
Armar och hoser sitter åt bra, men utan att vara det minsta obekvämt.

Tyvärr är tyget köpt på handelsgillet. Alltihop faktiskt, så nu är jag lite fundersam över vart man skall kolla när det blir dags för nästa projekt.
Undrar du kanske över samma sak Mikael?

Historisk dräkt och hantverk sa...

Ah handelsgillet förstås. Ångrar att jag inte passade på att hamstra tyger från dem innan de lade ner, men budgeten var lite tajt i somras. Nu är det väl Harrys arbetskläder som har bäst tyger till bäst pris, annars är jag alltid tacksam för tips på ev. utländska sajter som saluför historiska tyger och annat material. Ska inom kort försöka beställa tygprovet från Kass på Reconstructing history, hoppas det är något att hänga i granen för hennes priser på kläde (broadcloth) verkar ju inte vara alltför gräsliga direkt

Historisk dräkt och hantverk sa...

Kan också lägga till Svarta katten, Korps hantverksbod, Jonic textil och Sundbybergs textilcentrum på svenska företag som säljer tyger. Just "Sumpan" har ett stort utbud, men kvaliteten och priserna varierar starkt. Hemslöjdsaffärer (exempelvis Sätergläntan i Insjön) har ylle- och linnetyger av absoluta toppkvalitet, men priserna tenderar också att vara därefter...

Frej sa...

Jo svarta katten och tyg-åke har jag varit till några gånger, men jag blir alltid så misstänksam mot den typen av ställen.
Med Handelsgillet var det liksom aldrig någon tvekan om att det var bra grejer man fick. Inte av det jag köppte av dem i alla fall.

Jag har ju Klässbols linneväveri inte alltför långt härifrån, men köper man mer än en handduk där är det lika bra att flytta ut i skogen direkt :)

Du får rapportera om tygproverna.

lena sa...

om vi pratar ylle så har både korps och svarta katten funkat för mig.
men frej beställ tygprover från korps. det kostar bara 10 kronor för en karta. kolla deras website.

Frej sa...

Jo det kanske vore idé. Sara pratar ju ganska varmt om dem också.