söndag 26 oktober 2008

Fulla 1800-tals esteter

Nog för att jag visste att de förstod sig på fina färger förr, men det här hade jag kanske inte riktigt väntat mig.

Jag skrapade det blå och sedan började pappa med det andra som vi snart upptäckte inte var riktigt lika blått.
Överliggaren i sin tur har ytterligare en annan färg samt att det är ett ett helt annat foder.
Det röda har någon typ av dekorationsmålning på den breda plana ytan, som jag tror synns rätt bra på bilden och ett av mittenfälten tycks dessutom ha varit målat med guldfärg.

En byggnadsantikvarie på Värmlands museum tycker det låter som 1700-tals fäger på sidofodren, vilket jag tror är rimligt.

Men frågan uppkommer nu vart fan de har suttit någonstanns och inget av dem har ju suttit tillsammans ursprungligen.
Vardagsrumsdörren som nog är minst lika gammal är röd på ena sidan och blå på den andra, så en variant är att de suttit på varsin sida om den väggen. Men den väggen är inte urgammal heller så det är skitsvårt att veta vart nåt har suttit.
Jag har också skrapat klart fågelskitsdörren och den passar faktiskt riktigt bra i karmen. Nästan för bra för att inte höra dit.
Det verkar faktiskt som någon har försökt slå in den en gång i tiden för på andra sidan är alla profilerna runt övre spegeln sönderbrutna. Likaså kring delar av mittenspegeln. Så jag tycker inte att det är fel att anta att något större mord har ägt rum här, säg kring sekelskiftet. Troligtvis utfört av en uppretad lynchmobb som stormat gården efter ett växande missnöje med borgarna som år efter år roffat åt sig av pöbelns hårt förvärvade skördar.

Byggnadsarkeologi!

Inga kommentarer: