söndag 12 oktober 2008

Glasverande renovering

Idag har det skrapats färg på dörrar och lite annat och apropå det har jag flera gånger tänkt att jag skulle ha tagit kort på det här projektet från 2002 men det har inte blivit av förrän nu.
Det är alltså glasverandan på huset som jag drog igång med första året i Ransäter.
Förra ägarna hade haft funderingar på att riva den eftersom det var rätt mycket jobb med att renovera, men som tur var blev det aldrig av.

Det första vi gjorde var att byta en del av brädorna i taket för att sedan lägga om tjärpappen så det blev tätt vilket det inte hade varit på länge.
Sedan väntade jag in varmaste tiden på sommaren och började kallskrapa och slipa väggar och tak som jag sedan målade med tunn linoljefärg i de nyanser som var innan. Bjälkarna var inte glada från början men jag såg en bild i "Så renoveras torp och gårdar" på en likadan veranda där bjälkarna var målade med ockra och engelskt rött så vi tänkte det kunde se bra ut.

Nämen! en dörr till att skrapa.
Det är ett sånt där litet ställe där man borde sitta och dricka portvin och ha djupa filosofiska diskussioner om meningslösa grejer.
Har dock aldrig skett utan det står mest och är fint och agerar växthus under sommaren.

6 kommentarer:

lena sa...

jäkligt najsa färger! har för mig att jag sett liknande verandor i tidningen gård och torp. tjusigt värre

Frej sa...

Oj, finns det en sån tidning?
Kanske jag borde ha koll på :)

lena sa...

ja ibland är den jäkligt bra. ibland mindre bra. kan vara värd att titta i i smyg i affären. sen bestämma sig för om man gillar just det numret.

annars kan jag ju tipsa om tidningen åter som du borde gilla

Frej sa...

Jaha det finns en tidning till alternativ. Det forumet halkar jag in på lite då och då men har inte fattat att det fanns en tidning också.
Finns en del kul där faktiskt.

lena sa...

jo den fanns nog innan forumet skulle jag tro. tidningen är jättebra. och man sätte rin så mycket man har. typ 150 kr. på deras konto.sen får man tidning så länge ens pengar räcker :) och det är alltid kul att läsa och prova på saker där. nils har fullt uppm ed äppelciderbryggning nu tex.

Frej sa...

Verkar bra. Lyckas jag bestämma mig för någon adress kan jag ju provprenumerera.