torsdag 2 oktober 2008

Huggkubbe-safari

Nu har jag bestämt mig. Nästa torsdag, när jag är tillbaka i Ransäter, skall jag göra en liten huggkubbe-expedition. I förra veckan var jag uppe på ett berg intill ransäter och tog lite höstkort på utsikten. På toppen hade någon lämnat kvar ett par stabila rotbitar efter en avverkning och eftersom den nuvarnade huggkubben har en stor krater i mitten är det hög tid att byta ut den.
Perfekt sammanträffande alltså. Enda problemet är att få ned fanskapet.
Min ofelbara plan går ut på att baxa den hundra meter norrut till en körväg som sedan leder nedför halva berget. Vägen går i en hyfsat rak linje och det sluttar brant nedför så kubben kommer glatt rulla ända ned till en liten vändplan där jag plockar upp den med bilen. På nedvägen kommer den givetvis ignorera träden på sidorna och inte ha några tankar om att fastna.

Jag är verkligen i behov av en vettig kubbe så jag hoppas det kan gå vägen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du är för rolig!

-Stolt uppfinnare av märkliga ting.

Frej sa...

Och vem månne denne hemliga häcklare vara? :)

jag har nog mina misstankar, men ändå...

Anonym sa...

Det får du allt fundera på.

-Hemlig häcklare, samt oturlig handelsman

Frej sa...

A, just det. Jäklar va fel min första gissning var, tänkte inte på att andra raden var signatur :)

Förövrigt är jag helt seriös med expiditionen. Fast jag kom på att jag kom ihåg nedförsbacken mycket bättre än det leriga och kurviga partiet. Men det skall nog gå ändå.

Anonym sa...

Ja, då får man väl bara önska dig lycka till med "expeditionen". Du kanske ska spärra av vägen så att det inte plötsligt kommer någon runt hörnet och ser en hårig stubbe rullandes i högsta fart ner mot en. Med dig springandes efter ropandes:
-Se upp i backen, tusen hål i nacken! Bokstavligt talat...

-Den Hemlige Häcklaren och de utsatta stubbarnas frihetskämpe.

Frej sa...

:) Tack. Kanhända att jag hyr in lite hjälp, får se.

marild sa...

ehhh. det borde finnas ett lätatre sätt. huggkubbar är inhte roliga att flytta ens fem meter. men all lycka till dig ejje!

Frej sa...

Jo säkert finns det lättare sätt, men nu har jag redan bestämt mig och då är det nästintill omöjligt att ändra sig.

Prestige & sånt ;)

Anonym sa...

Dessutom har du ju Den Hemlige Häcklaren som väntar på bästa tillfälle att häckla dig i hemlighet. Så han väntar tålmodigt på att få höra hur det har gått.

-Den Hemlige Häcklaren