söndag 12 oktober 2008

Dörrfoder borttagning


Jag höll på att göra te och så i hallen fick jag se pappa stå och titta på dörrfodret och en halvminut senare började vi lossa på dem.
Jepp, så kan det gå.
Även här har det fläskats på rejält med färg så man får skära kanterna först innan man börjar banka in kilen annars spricker det.
Ja, den var det ju inte så stort fel på.
Härliga morotsspikar som fattar att de skall släppa när man vill dra ut dem.
Underst finns den här underbara blå.
Suddig bild men det var den enda som gjorde färgen rättvisa.
Fan vad mycket man skulle ge för att kunna få se dörren och fodrena när de var nymålade för första gången.
Väggen där dörren sitter är troligen byggd samtidigt som de byggde på övervåningen kring 1830 så kanhända är den blå färgen sedan dess.
Om någon har någon gissning får ni gärna pipa.


Förövrigt är tokgravyr kniven på gång även om jag inte visat något om den på länge. Jag gjorde upphängaren idag så förhoppningsvis kommer jag färga gravyren och lägga den i olja imorrn.
Fan då är den ju klar sen.
Knappt ett år efter att jag började :)

Inga kommentarer: