tisdag 28 oktober 2008

Mystiska älghorn

Ikväll gjorde jag en oväntad men förbannat rolig upptäckt.
Jag var precis på väg att skriva ett argt inlägg på HV:s forum och skälla på en bok om vikingatida kammar som jag läst i våras, där jag fick en stark känsla av att författaren inte hade vidare stor koll på hur horn från hjortdjur ser ut och fungerar.
Men innan jag gjorde det gick jag ut i snickarbon en gång till och rotade igenom hornförrådet i jakt på bra ämnen för de bitar som fatts för kammen jag har påbörjat. Vet inte varför men jag sågade av en tagg från ett horn jag redan räknat bort för att det var så mycket märg i den första taggen jag tog. Men till min förvåning får jag se att det är mer eller mindre helt fritt från märg. Jag kan ana var märgen i vanliga fall är, men det är så liten förändring mot den homogena yttre delen av hornet att det inte spelar någon som helst roll för kvaliten.
Nu har jag ändå hållit på och letat efter knivämnen i minst sex år på en massa olika horn, både ren och älg, men jag har aldrig sett något som liknar det här. I vanliga fall brukar det homogena skiktet kring märgen inte vara mer än 4-8 mm tjockt.

Det här innebär alltså att jag med god marginal kommer få ut de två långa resterande bitarna samt att jag förhoppningsvis kommer kunna ge mig i kast med större kammar som har byglar på uppåt 20 cm. Jag har trott att det har varit helt kört så det känns rätt kul faktiskt.

Egentligen borde man kanse skriva något seriösare om rekonstruktioner av hornkammar. Får se när jag har gjort några stycken vad jag tycker om boken då. Den jag läste i våras alltså. Minns tyvärr inte vad den heter.

Inga kommentarer: