tisdag 14 oktober 2008

Nyupptagen ur oljan

Vad döljer sig här bakom tro?
Det är allt lite synd att björken inte har den här ytan hela tiden.
Anledningen till att allt horn är fullständigt inkladdat med limfärgblandningen är att jag en gång upptäckte att hornet skyddas från oljan då. Det tar såklart inte skada men det blir så förbannat gult om det får ligga i oljan. Jag tycker det är snyggare om det är lite mer kontrast mellan trä och horn.
Kommer inte ihåg exakt när jag lade den i oljan men kanske runt sju igår kväll och så tog jag upp den vid sju nu i morse.
Gravyren har jag färgat in med en blandning av vanligt trälim som jag snor in lite bränd umbra och kimrök i.
Jag har provat rätt många olika blandningar men i nuläget blir jag mest nöjd med den här.
Olja och pigment ger lika bra infärgning i spåren men oljan gör att färgen också tränger in resten av hornet och så ville jag ju inte ha det.

Inga kommentarer: