fredag 7 november 2008

En liten titt på ett gammalt hus

Paskbo.

Farmor och farfars torp strax öster om Granbergsdal som i sin tur ligger en bit norr om Karlskoga. Första uppgifterna om att någon bott på stället kommer från början av 1800-talet då släkt till oss flyttade dit. Pappa har berättat att han åkte skidor förbi där ibland och tyckte det var synd att det bara stod öde, så efter lite övertalning köpte farmor och farfar det 1987, samma år som jag föddes. Då var det fullständigt igenväxt och huset syntes inte förrän man var alldeles inpå väggen. Det växte bl.a. en gran i farstun och golvet i kammaren var det inte mycket med.
Det var för 21 år sedan.
Nuförtiden ser det ut så här istället.
Även om det är mycket slit som behöver läggas ned för att återuppliva den här typen av hus så tycker jag absolut att det är värt det. Det finns ett enomt värde i både huset och markerna runt omkring, eftersom man överallt ser spår efter alla de människor som en gång levt och arbetat där.
Jag tror ifs. inte att någon av er som läser det här skulle hävda något annat.

Mitt lilla målarprojekt från i somras.
Farmor & farfar målade det vita och jag det röda. Hur fan kunde jag gå med på den fördelningen?

Jag har börjat känna mer och mer för stället på senare år och det blev väl ännu mer efter att vi sålde vårt eget ställe "Höjda" när jag var 15. Höjda låg mig mycket närmare egentligen, eftersom jag växt upp där till stor del, men det är ändå något visst med Paskbo. Med den lilla stugan som ligger där insvept av skogen.
Farmor skämtar om att jag skall ta över det i framtiden, men jag vetefan hur ja skall bära mig åt för att kunna lösa ut pappa och hans tre systrar :) Jag skulle i alla fall behöva vara minst en fem år äldre och ha fast jobb och allt sånt där om det skulle vara genomförbart.
Men oavsett hur det blir lär ju huset kunna stå kvar rätt många år till.

2 kommentarer:

lenin sa...

ja men ta över för fasen!!! hoppas det går. det ser fint ut. vi målade också om huset förra sommarn. samma färger. faluröd är ju grymt vacker i olika solljus. nästa sommars ka vi lägga om taket. det är synd att det inte är vårt eget hus... men jag ska nog hitta nåt bättre. när du flyttar tillbaka får du komma ut hit tycker jag. vi kan ha pysselkväll här i januari.

Frej sa...

Jo fan det vore kul att se hur ni har det.

Småhus finns ju rätt många av så det borde inte va omöjligt att hitta något annat och kunna byta upp sig.
Ta nåt av de där de bygger på Birka tycker jag. De verkar bra.