fredag 14 november 2008

Försök till att trigga igång effektiviteten

Jag har inte jobbat supereffektivt senaste veckorna vilket jag gladeligen tänker skylla på hemtentan. Men det händer ändå saker på hantverksfronten även om jag tycker att det går alldeles för långsamt.
Bilden är på den andra kniven jag började på förra hösten, efter att den är nyupptagen från oljan i söndags. Själva kniven är alltså klar och slidan graveras, så det närmar sig.

Första bygeln på kammen är rundfilan och det ser bra ut så jag skall försöka ta ett ryck med den nu.
Samtidigt håller jag på att döda den andra grindstolpen (räls + en djävla massa betong) men finpysslet skall allt få ha högre prioritet.

Blev inspirerad av Anders tenngjuteri så jag planerar för att göra några ströningar till hornsöljebältet också. Tror nästan det är snyggare med tenn än med brons till det vita hornet.

Nu kom jag dessutom på helt plötsligt att jag stod och smidde i en dröm inatt. Faan va kul det var. Får väl fundera på att göra något åt det med.

4 kommentarer:

slingerbult sa...

Hej, måste bara lämna ett avtryck, fint hantverk och trevlig blogg! Hit återkommer jag.
(hittade hit genom historiska världar).

Angående hornen i förra inläggen, tror jag liksom du att det bara är att fråga jaktlagen, farsan säger att det mesta slängs, ingen vill ha dem om de inte är "troféhorn", och det är ju inte så vanligt nuförtiden. Lycka till!

Frej sa...

Välkommen får jag säga då :)

Känns bra att det man gör uppskattas, även om jag flummar runt ganska mycket mellan olika hantverksformer.

Såg att du kallade dig exilvärmlänning så jag måste bara få va lite nyfiken och fråga vart i Värmland du är ifrån?

slingerbult sa...

Det får man väl göra.. det är samma för mig, det finns så mycket som är spännande att prova.

Jag är från Degerfors, i sydöstra Värmland. Bor i skåne sen några år, men fasen vad jag saknar skogen!
Var är du ifrån?

Frej sa...

Nä det är klart, det finns väl egentligen ingen anledning att begränsa sig.

Jaha Degerfors. Pappa och resten av släkten på den sidan är från Karlskoga så där i trakterna har man ju varit en del.

Växte själv upp i Hagfors & Udedeholm (15 år sammanlagt) och nu är det Ransäter & Karlstad som gäller. Sen läser jag arkeologi i Uppsala sen 2006 där jag också klättrar en hel del på väggarna :) Längtan efter skogen går nog aldrig ur tror jag, blir snarare starkare när man är ifrån den.