söndag 30 november 2008

Horngrejer

Inget är färdigt men jag tänkte visa ett par bilder på hur skeden tar sig.
Äntligen har jag vågat sätta sågen i mitt kära Jukkasjärvi- horn som legat & väntat på att bli något fint sen 2003, eller när det nu var jag köpte det. Har trott att det skulle bli min första helhornskniv men Birka-sked är väl inte så dumt det heller.

Man får ta det försiktigt som fan för att kunna passa in skeden i det homogena partiet och slippa ifrån märgen, men det verkar gå. Renhornsmärg är helt hopplös faktiskt. I älg går ändå en del av märgen att använda men på renen är det som frusen skumgummi eller nåt. Helt värdelöst.


Skeden och kammen i nuläget.

Jag vet, tänderna ser extremt sköra ut, men faktum är att de verkar ha en otrolig spänst.
De är sågade med en liten guldsmedssåg och efter det filade med nålfil för göra dem spetsigare. Slutligen också sandpapprade.
Kammen är egentligen klar att graveras men jag tror inte jag börjar med det förrän alla delarna är klara.

Tenntanten hade glömt plocka fram grejerna i fredags men vi skall ta det nästa vecka istället.

2 kommentarer:

slingerbult sa...

Ser lovande ut! Kammen är skitfin, även utan gravyr.

Frej sa...

Tack tack. Trodde jag skulle bli klar igår men jag satsar på att bli det idag istället.
Med kammen alltså.