fredag 21 november 2008

Hornsked fra Birka

Som en del kanske redan har börjat ana är mitt nästa projekt tillverkandet av en av hornskedarna från Birka.
Skall bli förbannat kul faktiskt. Förutsatt att jag ganska snabbt hittar en fin bit att göra skeden av kommer det gå rätt fort tror jag. Inga jobbiga konstruktioner med en massa smådelar som måste passa in i varandra(djävla sadist-kam) utan bara en enkel solid hornklump.

Den har en lite småkul form på bladet men "folk"( http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6334) verkar vara rörande överens om att den nog sett ut så hela tiden.
Riktigt snyggt egentligen. "Swedish grace" är ingen ny företeelse direkt.


Min skiss, utifrån bilden ovan samt en till.
Förde över flätgravyrens vinkel direkt från originalet men jag upptäckte sen att jag måste justera den något så att den följer ryggen i mitten. Som det är nu så skevar den pytte i nederkant.


Som lite samehantverks tokig vill jag hävda att skeden och då framförallt flätmönstret luktar väldigt mycket norr. Men eftersom jag är så objektiv av mig gör jag inte det.



fångstkultur fångstkultur fångstkultur fångstkultur

2 kommentarer:

lenin sa...

haha. jag blir galen på min egen fångstkultur som jag ska skriva om. jag önskar jag kunde känna en stark lukt av norr som var enhetlig men det går inte... jaja. fint med hornskedar är det i allafall! ska du int till uppsala för att kolla lägenhet snart?

Frej sa...

Problemet är väl att den lukten är uppblandad med alla möjliga kulturella & ideologiska dofter. Skriv nåt på fjölnir så kan jag mata på med en massa filosofiska grejer sen :)
Jag försöker fortfarande hitta något annat än korridorsboende men även om det skulle bli det måste jag ju skriva kontrakt, så det borde inte dröja för länge.
Säger till när det blir