söndag 9 november 2008

Järnåldersgravfält och fossil åkermark

Först och främst, om ni tycker att det blir för stor spridning på ämnen för inläggen får ni gärna säga ifrån. Tror att den röda tråden kan vara rätt svår att följa bitvis och jag skall försöka självsanera lite mer där det behövs.

I somras gjorde jag en arkeologidagboks-blogg(http://arkeologidagbok.blogspot.com/), men den har stått still efter tionde inlägget så det är inte säkert att den kommer fortsätta. Istället kommer jag nog skriva här de få gånger andan faller på. Men som sagt, om folk tycker det är bättre att ha det uppdelat på olika bloggar så säg till.
Pappa och jag var till Västbynäset som ligger en dryg mil söder om Ransäter och där det finns superfina gravfält och fossila åkermarker. De har gjort en insats och börjat röja upp och det går faktiskt Highland Cattle och betar övet stor del av näset.
Kortet är taget åt söder ungefär där de markerade duttarna är på kartan.

Fin och bra hög med kantränna som verkar var helt orörd. Närmaste dateringen som står är 500 e.kr.-1050 e.kr. vilket är väldigt luddigt men gravfältet kan ifs. ha använts under ganska lång tid med tanke på vilken bra plats det är att bo på. Vid Klarälven som skymtas i höger på kartan ligger vendeltida högar så kanhända är merparten av de här sedan dess också.
Eller inte.

De som har dött måste ju också ha bott någonstans, men för Värmlands del finns det tyvärr väldigt lite undersökt när det gäller huslämningar. När jag förra hösten var på museet och pratade med folk för c-uppsatsen berättade en av arkeologerna att det i Värmland bara finns en enda förhistorisk huslämning helt utgrävd. Rätt tragiskt faktiskt.

Så nu när vi stod i ett järnåldersgravfält började jag såklart titta efter ett lämpligt ställe att bygga hus på och alldeles intill ligger den här lilla åsen eller platån. Som vanligt svårt att se på bilden men det kändes som en bra plats. Gravarna ligger till höger härifrån.
Jag får se till att vinna en massa pengar och tvinga museet att gräva ut hela stället. Eller i alla fall göra några provgropar.

Inga kommentarer: