tisdag 25 november 2008

Tenn

Nu har jag tenn sökt i dagarna två
utan att en enda tallrik mig få
Karlstads antikhandlare mig tittat på snett
när jag stilla min fråga för dem berätt

Men rätt vad det var i min svåraste timma
kvinna med östbrytning nära fick mig att svimma
I lådor på lagret hon visste det fanns
tennpjäser legio som ej skulle nånstans

Således govänner på fredag jag skall
flera kilon hämta av denna halvädla metall.



Får be om ursäkt för mitt lyriska utbrott, men jag håller på att läsa Fröding & även lite Ferlin, så det är skitsvårt att skriva som folk för tillfället.
Men i vilket fall, tenn verkar inte vara det lättaste att få tag på. Har vart inne på varenda antikhandel i Karlstad och inte hittat ett piss. Antingen ser de helt frågande ut när man berättar för dem vad man är ute efter, eller så beklagar de sig för att de haft men att det nu är slut. I ett fall sade innehavaren att han kunde höra av sig när han fått ihop ett antal kilon, men den gubben vill jag ha så lite som möjligt med att göra så jag sade att jag kan titta förbi lite längre fram och se ifall det dykt upp något. Olustig människa.
Men så idag åkte jag ut till en antikhandlare som håller till ute i det gamla regementsområdet och där gick det bättre. Hon sade att hon nog hade en hel del i kartongerna ute på lagret så till fredag skulle hon ha plockat fram grejer åt mig.
Skitbra.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du är mycket rolig! Kanske rinner det ur dig en ramsa om de vackra väderstenarna?

-Den inte alltför hemlige häcklaren...han var ju hemlig ett litet tag.

Frej sa...

"Vädersten i snöre hänga
lämplig att i huven dänga"

Så, tack för mig. Nu lägger jag ned det här :)

Anonym sa...

Nä,men underbart! Man tackar. Den kommer vi kanske att få användning för... om inte så har vi i alla fall ett nytt användningsområde för dem.

lena sa...

frej ge inte aron några fler ideer nu. väderstenarna har så fullt upp med ideer som det är :)

Anonym sa...

Japp, ideér har vi allt. En av dem är att vi ska bli adlade (host, då blir vi ju av de högre stående forskarna.
Dessutom kommer vi skaffa fler hattar. Höga hattar.

-Stenfolket, väderstenarna, aron whatever...

Frej sa...

Fast hur lyckad blir den kombinationen tro? Vet inte om jag skulle lita så mycket på forskningsresultat från penga-suktande borgare ;) Ständigt bländade av guldets motljus.

Förövrigt tar jag inget som helst ansvar för hur min, öh... poesi används. Jag är blott ett redskap i den kreativa processen.

Anonym sa...

Vad fick du penga-suktande ifrån? Vi har väl nästan aldrig suktat efter pengar?
Och får jag fråga vad du menar med "forskningsresultat"? Vi har aldrig presenterat något resultat, inte medvetet i alla fall.

Frej sa...

Syftade mer på att ni skulle bli kapitaltrånande när ni kommit upp er, men annars är det såklart rätt som du säger.

marild sa...

haha de spelar ju om pengar jämt! "sätt ihop dom här inom si och så tid annars får du ge oss pengar" "vi tänkte samla in de här till kyrkan... så vi får pengar"

marild ska utvecklas åt antingen den hemliga hjälten som utför uppdrag på egen hand då hon inte sympatiserar med sin grupp riktigt.
(eyrglaf och väderstenarna brukar dock vara bra att ha med sig i skogen)

eller att hon ska söka helt vanliga jobb och skippa sin karriär som forskare... för att hon inte sympatiserar med sin grupp riktigt.

så bonde eller hjälte. det får vi se. kanske båda?

Frej sa...

Bonde är väl synonymt med hjälte?


Det här är alltså fortfarande en hantverksblogg, utifall någon har börjat tvivla menar jag.

lenin sa...

det är en poesiblogg med inslag av lajv och dörrar om du frågar mig :)