söndag 23 november 2008

"Vem älskar Yngve Frej"

Har idag läst ut ovan nämnda bok vilket känns lite grand som en plikt när man nu heter Frej. Jag kommer inte skriva någon rescension av boken här men kan för de som inte känner till den nämna att den skrevs av Slas (Stig Claesson) 1968 och handlar om hur den svenska landsbygden sakta men säkert magras av och glesas ur.
Redan 1973 gjordes det film av berättelsen med bl.a. Allan Edvall och Loffe Carlsson i rollistan och jag måste säga att bättre rollbesättning än så kunde filmen aldrig ha fått.
Jag vet ärligt talat inte vad jag vill ha sagt. Kärnan i berättelsen känns så djävla bekant på något sätt. Den avflyttningen som tas upp i boken är väl i princip över, även om det finns några få kvar som klamrar sig fast, men flyttar gör folk fortfarande fast nu också från de lite större samhällena. Man undrar ju lite över när det kommer stanna upp. Inte om alltså, utan när.

Jag skulle vilja skriva en rätt lång grej om det här och det kommer jag kanske göra också, men först måste jag samla ihop tankarna lite mer. Känns nästan som när man skrev c-uppsatsen, haha.
Jag rekomenderar starkt att läsa boken och även att se filmen för den är riktigt tankeväckande.

De här korten tog morfar när hans farbror Per sade hej då till korna uppe i Höjda 1972.

Det är bl.a. det som gör boken så bra, att man kan känna igen så mycket från ens egen släkt och vetskapen om hur mycket de människornas liv hann förändras, innan de gjort sitt.

Som jag skrivit tidigare(tror jag?) så tog vi över Höjda 1986 och började rusta upp stället igen och driva tillbaka skogen mm. så till skillnad från de flesta andra gårdarna där i skogarna finns ju Höjda faktiskt kvar idag. Visserligen har inte jag varit där sedan vi sålde 2002 men det borde dröja ett bra tag innan det är någon fara med stället igen. Vilket ändå känns jävla bra.

På hantverksfronten har jag gjort ännu en skiss, fast nu på ströningarna för bältet. Det irriterande är att kladden(överst) alltid får mer liv än den renritade versionen(underst).
Det blir två figurer, en blomliknande sak och en mer avlång och de kommer sitta varannan som på bilden. Den avlånga är nog inte helt klar. Modellen är nästan direkt kopierad från en av handelsgillets ströningar och jag tycker ärligt talat att den ser lite tråkig ut. Men något åt det håller blir det väl.
Enligt min lilla beräkning blir det ca 40 st så imorrn skall jag leta tenn.

8 kommentarer:

leeeena sa...

appropå landsbyd så borde du se hästmannen... oj jävlar vad jag älskar honom! :) och en till dokumentär... hmm... olle på höjden? nej så kan den inte heta... ska kolla upp det... :) det är på grund av allt som vi ska ta över gårdarna som lämnas och ta över landsbygden så den blir levande igen! amen till det, jo!

ps. jag är rejält insöad i vårt torp. det har kommit en halvmeter snö :) hurra! men jag måste slita lite snöskottning nu så jag kan ta mig till ladan för cykeln och ut till vägen :) ds.

slingerbult sa...

Det är en skitbra bok (och film)..håller fullständigt med.

fråga om ströningarna..hur gjuter du dem?

Frej sa...

Jo honom har jag allt sett. Han är så roligt känslosam hela tiden :)
Sen finns ju Erik & Sigvard också som det gjordes en miniserie om nån gång på 90-talet. Finns en bok också. Två skittuffa bröder som körde på med gamla arbetssätt.

Misstänkte att det nog kommit en del hos er. Schkuj!
Fast jag tycker du skall skita i att skotta & åka skidor istället :)

Elin, på den frågan är jag slö och hänvisar till Anders beskrivning om hur han gjöt tennknappar. http://kurage.wordpress.com/2008/11/11/tennknappar-pa-historiskt-satt-forsok-i/

Jag har aldrig provat själv så jag tänker köra på hans variant. Ganska likt hur man gjöt tennsoldater när man var liten.
Men jag kommer ändå skriva om det ifall jag hittar på något annat sätt.

Frej sa...

Just det, hoppas det funkar med länken här :)

slingerbult sa...

Har läst Anders inlägg om knapparna..jäkligt intressant. Önskar jag hade plats och material så att jag kunde testa själv..
Kanske du skulle kunna tänka dig att göra lite ströningar åt mig som betalning för vantarna om det funkar? ;)

lena sa...

alltså jag tror inte du förstår vad mycket snö!!! det känns som när man är på fädbodvallen i norra dalarna i januari :) nja interiktigt men nästan! det är sjuuukt mycket och väldigt roligt. jag blir alldeles varm i hjärtat när det är så mycket snö :) ska kolla upp di dära bröderna som du pratade om (dokumentären) jag gillar sånt. ha det fint!

lenin igen! sa...

ja och skidorna mina (som jag gjort själv ja... måste ju nämna nåt hantverk jag gjort på din hantverksblogg.. ja men detta visste du ju redan.. jag bara skryter lite haha) dom ska jag åka på imorgon hela dagen hade jag tänkt. eller så länge jag orkar! bra tips också. det hade vart lättare att fara p skidor idag. har ramlat typ 600 gånger idag.

Frej sa...

Jo jag förstår precis och det är just det som gör det så smärtsamt eftersom vi inte har mer än ett par cm här än. Snälla visa lite barmhärtighet. Nu måste jag ju ägna resten av veckan åt att minnas gamla snö-och kylrekord från uppväxten för att inte gå under.
Om det är mycket snö och börjar kännas varmt kan det bero på att du fortfarande ligger kvar ute i snön ;)