måndag 22 december 2008

Birka-skeden klar!

(Jag försöker inte antyda något med boken som ligger under).
Som sagt, skeden är nu klarer. I vanlig ordning blir inte korten tagna förrän såhär på kvällen vilket gör att ljuset blir lite dassigt. Skall ta nya kort ute i solen imorrn så att alla småskavanker kommer till sin rätt.
Nä, faktiskt lyckades jag undvika märg helt på ovansidan och nästan helt under. Det finns viss antydan ytterst på den bortre långsidan men jag har blött och sandpapprat i omgångar så att fibrerna rest sig och strukit med. Tror inte att det skall märkas någonting av det.
Den är riktigt tunn och jag tror den är aningens tunnare än förlagan men jag var tvungen att göra så för att undvika märgen. På sätt och vis känns den starkare nu än om den hade varit tjockare, för nu klarar den av att böjas förhållandevis mycket vilket minskas ju tjockare den är. Men jag rekomenderar såklart inte att man provar hållbarheten för skojs skull, så stark är den inte :)
Skriver lite mer imorrn i samband med de nya korten, men färgen kan ju få lite uppmärksamhet nu.
Egentligen är jag lite frågande till om birka-skedarna verkligen har haft infärgad gravyr. Har svårt att se några tydliga rester, men så har jag inte heller sett dem i verligheten utan bara på kort.
Nu valde jag ändå att blanda lite kimrök i olja och
stryka på, för på något sätt känns det lite konstigt att gravera och sedan inte låta det synas. Varför skulle de ha gjort så?
De kan ha varit infärgade men att den har slitits bort av att skeden använts i varm vätska och sedan sköljts av mm. Jag skall börja kolla på det sen när jag är tillbaka i Uppsala.

2 kommentarer:

kurage sa...

Bra jobbat, påminner mer om en birkasmörkniv...skämt åsido.

Vad använder du att göra mönstren med i benet?

Frej sa...

Jo den är lite mysko i formen. De andra bevarade skedarna påminner mer om just skedar.

Horn, inte ben ;)
Det är en liten specialkniv jag gjort av ett gammalt moraknivs blad. Kan ta kort på den också när jag tar fler på skeden sen efter lunch.