måndag 29 december 2008

Den andre kniven färdig!

Jepp! Efter ett drygt år är den faktiskt klar och i och med det är båda knivarna klara som jag började på förra hösten. Eftersom båda bladen är smidda av Paul Strande hade jag idé om att göra dem till någonslags tvillingknivar, men sen började de gå sina egna vägar så det är väl inte så mycket tvillingskap hos dem nu.

Har skrivit det förut men själva kniven är den bästa jag gjort och jag är väl mest nöjd med de runda bågformerna som dessutom funkar rätt bra ihop med damaskbladets yta. Knivens utformning är ny för mig och även slidans form. Jag var på väg att göra en mer utpräglad sydsamisk modell men sen kände jag att jag ville ha den "rundare". Tvärsnittet längst ned är i princip cirkelrunt och jag gillar känslan av att hela slidan är i en slags droppform.
Läderholken blev också över förväntan och smet åt väldigt bra kring både slidan och kniven.
De raka symmetriska knivarna är sköna att hålla i men den här formen är ännu bättre faktiskt. Den faller väldigt naturligt i handen och det är väl ungefär så en lerklump ser ut om man trygger till den i näven.

Vendeltida inspiration igen. Förlagan har ett stort öga men jag fick för mig att den här skulle vara blind, varför vet jag inte.
Ett likadant större djur. En del av djuren på vendeltida ornamentik kan man se ganska tydligt att de föreställer hästar eller hjortdjur men den här typen är lurigare. Har inget bra förslag på vad det kan vara.
Utter kanske :)

2 kommentarer:

Mikkel Frederiksen sa...

Endnu engang har du udført et helt utroligt smukt stykke håndværk!
Det er virkelig meget inspirerende at se.

Jeg må også hellere se at få lavet ét eller andet fantastisk, så jeg ikke får mindreværdskomplekser ;-)

... og tak for billedet at kniven du bruger til gravør-arbejdet!
Jeg må hellere få lavet sådan én så jeg også kan komme til at eksperimentere lidt med det også.

Frej sa...

Tack tack tack!! Mina kinder är numer konstant högröda(om det är av beröm eller glögg vet jag inte :).

Haha, jo det får du göra och det låter jättebra att du är nyfiken på att börja med gravyr. Det är bara att bombardere mig med frågor och undringar.
Jag har själv aldrig sett någon annan gravera så då kan man ju utbyta lite erfarenheter om teknik och så. Jag tror det är lätt att man låser sig vid ett visst arbetssätt och sedan är det svårt att komma ur det om man inte får se någon annan variant.

Angående knivskaftets form föreslår jag att du gör den helt rund utan några speciala ergonomiska inbuktningar. Har tänkt att göra mig en ny men det har inte blivit av än.