tisdag 30 december 2008

Frejs genom tiderna mest anskrämliga respektive minst politiskt korrekta julpyssel!

Jomen, tänkte att såhär i juletid kunde det vara på sin plats att visa upp lite exempel på julpyssel man gjort under dagisåren. Minns att jag gillade att julpyssla i skolan men däremot tyckte jag att fröknarnas pysselidéer var så förbannat tråkiga och förutsägbara så jag följde sällan de utsatta mallarna, om man säger så.
Här är numero ett på anskrämlighetslistan.
En slags futuristisk djävulstomte av okänd ålder. Jag tyckte jättebra om dagis så det är inte något försök att ge uttryck för traumatiska upplevelser eller så.
Väldigt märklig sak.

Den här slår allt jag någonsin gjort, alla kategorier.
Faktiskt har jag något svagt minne av när jag gjorde den trots att jag enligt mina föräldrar inte var mer än tre år gammal.
Som jag fått det berättat för mig satt jag och lekte med såndär brun paket-tejp och lite vanligt papper. Sedan när den började bli klar frågade mig mamma och pappa vad det var för något, varpå jag glatt tittade upp och sade
"Det är en neger!"

Det känns bara tomt. Jag har inga ursäkter att komma med och ingen förklaring heller för den delen. Och inte nog med att jag satt och gjorde en tejp-neger, sedan satte jag dessutom ett snöre kring den och hängde upp den stackarn i julgranen. Hur makabert är inte det?
Men såhär i efterhand kan jag i alla fall försäkra om att det inte var någon spirande rasism som kom till uttryck den där gången för länge länge sedan.
I år fyller den(den kallas kort och gott "negern") 19 år och har ända från början haft sin hedersplats i granen på jul. Hur den fortfarande kan hålla ihop vetefan. Tejpen måste vara fullständigt uttorkad och pappret är det inte mycket med heller.
Kanske jag omedvetet förde över en del av min kraft till den.
Kommer osökt att tänka på Sauron igen...

Det är en neger. !?

3 kommentarer:

lenin sa...

hahahahahaha

Anonym sa...

HAHA
Eyrglafs tidiga intresse för olika raser förde senare i livet in honom på biologins väg. :D

Stenfolket

Frej sa...

Det var ju bra att ni tog det så och inte angav mig eller nåt.