fredag 12 december 2008

Min första kam färdig!

Igår blev kammen klar. Tidsmässigt har det väl gått åt några fler timmar än jag hade trott, men som jag skrivit tidigare är mycket av den tiden lagd på att fundera ut lösningar på problem som uppkommit efter vägen. Framförallt hur tjocka de olika delarna skulle vara eftersom jag inte haft tillgång till mer än bilder på fynd, men förhoppningsvis ligger måtten ganska nära verkligheten. Generellt sett verkar det inte som om man skall vara rädd för att göra föremålen, oavsett om det är kammar eller knivar, riktigt tunna i materialet. I hornets fall är det så segt och starkt att det klarar sig fint trots att delarna inte är mer än 2-3 mm tjocka.
Kort materialgenomgång:
Kammen består alltså av älg-och renhorn, varav bara själva kammens byglar är i ren. Så vitt älghorn som på de nedersta bitarna har jag aldrig sett, som en liten notis bara :)
Nitarna är av koppartråd som nitats på samma sätt som på kniven från i somras.
Infärgningen är gjord av av kokt linolja som blandats med albarkspulver, bränd umbra och kakao, som sedan smetats in i mönstret med ett stycke finger. Först hade jag tänkt att enbart köra på albarkspulvret men sedan fegade jag ur och blandade i umbran och sen lite kakao för att späda ut. Albarken påminner mycket om umbran så det blev ingen direkt färgförändring förutom att den är lite distinktare nu. Att jag inte enbart valde albarken är för att pulvret måste finfördelas mer för att det skall kunna lösas upp bra av oljan, som det är nu så faller det ur spåren när det torkar.

Det har varit förbannat kul för det mesta även om jag har svurit en hel del i början när jag inte hittade några bra märgfria bitar. Faktiskt var det rätt nära att jag gav fan i projektet då, men sen vände det som tur är.
Fler kammar skall det bli och de kommer nog gå mycket snabbare att få klara nu när jag vet hur man gör, dessutom skall jag hålla mig borta från fodralkammar ett tag och göra enkelkammar istället. De har bara en tredjedel så stor hornåtgång nämligen :) ungefär.
Underbart, endast två byglar att fila parallella sidor på.
Klämde dit ett litet signatur-F på diskret ställe också för skojs skull.
Sist måste jag säga att jag hyser en enorm respekt för kammakarna som gjort originalen. Hur mycket skulle man inte ge för att få se dem arbeta och få prata med dem om hur de tänkt med formgivning och ornamentik och allt sånt där. Fascinerande.

16 kommentarer:

Maja sa...

Seriöst, jag är inte mycket för reenactment och jag har inga vikingakläder eller läderskor men en sån där hade jag velat ha! Har någon långhårig testat den och betygsatt? :) Skitfin!

lena sa...

wow den är superfin frej! blev riktigt bra med mönstret. och albark förresten ses ju som magiskt i samiska samhällen :) vajjert. och ja enkelkammar vore bra. jag föreslår att du gör ett gäng som du kan sälja!

lenin igen sa...

fråga: vad har hålet (ett på höger sida på kammen och ett på fodralet på samma ställe) för funktion?

Frej sa...

Det låter som ett bra betyg Maja.
Nä ingen långhårig har testat men jag har själv provat på det lilla jag har och kan glatt meddela att man blir precis lika elektrisk i håret som av en vanlig kam :)

Mm det stämmer Lena och albarken är tänkt att förstärka kammens redan existerande magi. Man får nämligen mycket bättre hårväxt efter att ha kammat sig med den. Men det funkar bara om man är minst 50 mil från tillverkaren första gången man provar.

Genom hålen skall det dras en läderrem som låsning, vilken i sin tur sitter fast i upphängningsremmen(enligt Ny Björn).

Louise Schelde sa...

Meget, meget smukt arbejde Frej! Du lavet sådan nogle vidunderlige ting.

Du må sige til hvis du gerne vil have flere billeder af ben/takgenstande fundet i DK, så skal vi med glæde sende dem. :0)

Anonym sa...

Ett otroligt fint hantverk! Själv har jag inte kommit så långt med mina hornkammar, får inte till plattorna riktigt. vad sågar du dom med?

ólafR

Frej sa...

Tack än en gång!
Snällt erbjudande Louise, jag kommer absolut höra av mig om det är något jag letar efter.

Kul att någon mer provar kammar, började nästan tro att jag var själv.
Menar du tandplattorna?
För i sådana fall har jag sågat ut dem med japansk såg och sedan systematiskt gjort dem tunna och platta med rasp och fil. Väldigt enkelt i teorin men ett förbannat bök i praktiken :)
Det svåraste är ju att hitta hornbitar som är tillräckligt breda och tjocka för att ge en hel tandplatta. Visserligen är det väl bara att göra fler och smalare om det kniper, men man vill ju ha lite kontroll över symmetrin också.
På min kam hade jag tur och lyckades begränsa mig till fyra plattor som på originalet.

Historisk dräkt och hantverk sa...

Ännu ett alldeles utsökt arbete, det där är sannerligen genuint hantverk på hög nivå

ólafR sa...

Det var tandplattorna jag tänkte på. Jag hade faktiskt tänkt på en japansåg. Har provat med lite olika sågar men dom har blivit lite skeva mina plattor. Men det är klart att man kanske bör fila/slipa till dom efteråt, jag tänkte inte riktigt i den banan utan mer på att få till det direkt vid sågningen för att slippa ett moment.
Är jägare själv så jag har ganska gott om älghorn/ben men man vill ju ändå inte såga sönder hornen i onödan ;)

Frej sa...

Mikael, du får komma igång med produktiviteten igen så jag kan återgälda "kritiken" :)

Nä tyvärr tror jag inte det riktigt är möjligt att slippa ifrån filandet. Dessutom är originalen avfasade mot spetsen av tanden till en svag kilform, vilket måste göras med fil.
Jag har en flat engradig fil(kanske det kallas?) som skär djävligt fint. Det är mycket lättare att fila helt plana ytor med den i jämförelse med en vanlig tvågradig fil.
Hornen är man rädd om, jag har mängder av småbitar sparade som kanske kan komma till användning nån gång och faktiskt verkar de göra det också förr eller senare.

Jonas sa...

Har kikat lite på din blogg då och då och är imponerad av det du gör. Roligt och inspirerande!
Jag har dock en fundering och det är om du skär ut mönstret på kammen som karvsnitt och som jag tror samerna gör eller om du ristar mönstret med något vasst.
/Jonas

Frej sa...

Kul med så mycket nytt folk!
Va fint det känns att bli nämnd i samma mening som samer :D
Jo du tror helt rätt, jag gör på samma sätt som de. Spelade faktiskt in en liten kort film med gravyr tidigare i höst och jag hoppas att det kan synas rätt bra där hur det går till.
http://frejknivmakeri.blogspot.com/2008/09/gravyr-nu-i-rrlig-bild.html

Även om graverande på sätt och vis är mer komplicerat än att rista så tycker jag helt klart att det ger ett bättre resultat. Man har en helt annan kontroll över hur linjerna blir när man skär. Verktyget man ristar med hoppar och har sig på hornets yta medan kniven istället suger fast i hornet vilket gör det lättare att styra som man vill.

Det vore djävla kul att få stå och se på när någon av knivmästarna graverar sina knivar. Den perfektionen de uppnår är fan svår att ta till sig.

kurage sa...

Bra jobbat, den är värd all cred. Du kan din hårdslöjd. Jag har tagit hem två lårben av älg och ska se vad som kan åstadkommas när tid gives...

Ser fram emot kommande alster.

Frej sa...

Skall bli kul att se hur ben ser ut och fungerar. Har aldrig arbetat i det själv men jag har fått för mig att det är en viss skillnad mot horn.
Du får berätta hur det går.

slingerbult sa...

Instämmer med alla föregånde, Fantastiskt fint, och infärgningen blev ju super!

/Elin som är i internetlösa Värmland och därför inte sett detta förrän nu :)

Frej sa...

Stort tack igen Elin!
Fan jag har slut på synonymer på Tack :)

"/Elin som är i internetlösa Värmland och därför inte sett detta förrän nu :)"
Haha, jag vet hur det är :)