torsdag 22 januari 2009

Elfenbens ämnen, vad göra?

Utfärdar här en liten efterlysning, kan man väl kalla det.
Efter slakt av piano förra året sitter jag nu med ett gäng elfenbensplattor från tangenterna och funderar på vad i hela friden man kan använda dem till. Ställde frågan på Historiska Världar när det begav sig men fick bara något enstaka förslag och som tyvärr inte är genomgörbart.
Lägger med en bild nu så kanske det är lättare att se något potentiellt användningsområde framför sig.
Minns inte längd-och bredd mått men tjockleken går i alla fall från ca 2mm till 1 knapp mm och jag har alltså tändsticksaskarna som ligger där fulla med plattor.
Ja, om någon av er har någon idé om vad man kan tänkas göra med dem vore jag jättetacksam, känns synd att de bara ligger där.
Sen plöjer jag på med fler isbilder som jag tycker är förjävla härliga. Helt otroligt vilka färgskiftningar som blir när solljuset leker i vattnet.




Har aldrig tidigare tänkt på att det är uppdelat björk & al på norrsidan och gran på sydsidan av Ranån vid utloppet i Klarälven. Mösko.




Favoriten.
En liten bild på Geijersgården där den ligger och trycker intill Ransätershöjden.
Guillou gjorde ett inslag därifrån i någon Arn-serie för ett antal år sedan och han stod då bland annat framför huset och pratade om den fina eken som planterats där som vårdträd. Det är bara det att varje vår när löven slår ut så kommer det stora fina lönnlöv istället för eklöv. Men det är ju så lätt att ta fel på(inslaget gjordes på sommaren så löv fanns).
Dessutom skulle han upp på toppen av berget och titta på utsikten men han orkade bara halvvägs till ett vackert litet kalhygge där han blev sittandes på en klipphäll.
Lite synd för från utsiktstornet på toppen kan man, om jag inte räknat fel, se drygt 7 mil åt nordöst.
Ungefär såhär!
Inte från tornet men samma utsikt. Bergen som skymtas bakom Värmullsåsen(det högsta man ser) befinner sig i sådana fall på andra sidan Dala-gränsen.
Man borde börja leka med vårdkasar.

9 kommentarer:

slingerbult sa...

härliga naturbilder!
Har inte kollat HV på länge så jag vet inte vad du fått för förslag till pianobrickorna, men kanske vore en idé att göra små fina brickbandsbrickor?

slingerbult sa...

Bältesnitarna är ju förresten helt superfina!

Frej sa...

Svagt solljus är riktigt fängslande faktiskt. Man ser mycket mer än när det är helt klart.
Lars Lerin är väl mästaren på att fånga det.

Det är nog ett år sen jag frågade där och jag har för mig att Anders föreslog spelbrickor eller spelpjäser men jag minns ingen modell som är tillräckligt små för att funka.
Brickbandsbrickor passar ju faktiskt ganska perfekt formmässigt. Har inte haft en tanke på det. De blir väldigt små men det kanske inte gör nåt?

Tacktack!

slingerbult sa...

Har inte brickat själv (än.. har gjort brickor av spelkort men inte hunnit börja än) men jag har för mig att det finns en del fynd av brickbandsbrickor i ben som är jättesmå.

Frej sa...

När du säger det så, låter allt lite bekant.
Jag får kolla efter.

Började bli rädd att jag var tvungen att göra något skitlyxigt skrin med intarsia i elfenben, men brickor är lite lättvindigare :)

Jonas sa...

Tycker nog att det är slöseri med elfenbenet om du gör brickbandsbrickor av dem. Men jag har inget bättre förslag så varför inte... :)
Hittar ingen mailadress till dig Frej men om du mailar mig på mounthall[at]gmail.com så ska jag skicka över några bilder till dig.

Frej sa...

En aning slösaktigt kanske men tänk vad många avundsjuka blickar den kommer få som äger dem :)
Jag får se, kanske använder några stycken och sparar resten till nåt storartat.

Har inte mejlat men gör det nu.

Mikkel Frederiksen sa...

Jeg har et billede af et relikvieskrin fra Nationalmuseet i København, af et lille relikvieskrin der er belagt med hvad der kunne ligne elfenbensbrikker på låget.

http://i163.photobucket.com/albums/t306/MikkelF84/relikvieskrin.jpg

Måske det kunne bruges?
Det ville i hvert fald vøre lidt af et projekt at kaste sig over :-)

Tror at skrinet er ca. 15 cm langt, eller sådan noget.

Frej sa...

Mikkel det är farligt att visa mig sådana där bilder :)

En sak som vore lättare att försöka sig på är den där mässingsplåtslyktan som du också hade bild på. Helt annat projekt visserligen.