torsdag 1 januari 2009

Jaktkniv, höstresumé och isälv

Gott Nytt år på er alla glada människor!
I år skall det fanimej hantverkas och göras framsteg uta bara den.

I julklapp fick jag bl.a. två knivblad (som jag själv beställt) och i fredags var skaftet till den första limmat. En färdig kniv lades sedan i olja i tisdags och togs upp igår.
Det känns inte helt fel att som omväxling göra klart en kniv på mindre än en vecka. Särskilt med tanke på att de två senaste tagit över ett år att färdigställa :)
Det är en robust jaktkniv med skaft av masurbjörk, äpple, buffelhorn, mässing, nickelsilver och näver. Bladet är skitsnyggt och smitt av Maihkel Eklund. Kniven har fått arbetsnamnet "Caesar Forever", inte med ansyftning på Caesar och dolkar i ryggen "Et tu, Brute?" & det där, utan helt enkelt för att låten heter så som jag lyssnade på när jag ritade skaftets form. Det är en rätt härlig känsla när det väl lossnar och man ser framför sig hur den färdiga kniven skall se ut. Sen är bara trixet att göra skaftet så att det stämmer överens med den inre bilden. Men här blev det precis som det skulle faktiskt.
Här ligger höstens resultat uppradat.
Hade jag valt att stanna kvar i Uppsala den här terminen skulle på sin höjd den mittersta kniven blivit klar, mer hade jag aldrig hunnit. Lite frustrerande med tanke på hur många arbetstimmar jag förlorat de senaste två åren. Slutsatsen av det blir att jag måste hitta något ställe att hantverka på där.

Är riktigt nöjd med grejerna och allting skall ju säljas så en del pengar blir det väl också. Vilken höjdare det vore egentligen att kunna finansiera sina studier med sitt hantverk. Fast skulle man satsa på det funnes ingen tid kvar till just studierna så det blir lite tjorvigt att genomföra tyvärr ;)

Å så lite natur. Senaste veckan nånting har vi haft kring 10-15 minus hela dygnet så isen i vattendragen byggs på rejält nu.
Tog en del kort i tisdags vid Ranåns gamla hammardam på islandskapet som byggs upp där av kylan och det höga vatttenflödet. Ser förbannat häftigt ut.
Tror det har funnits tre dammar i ån från 1800-talet varav den andra brast för några år sedan och den här verkar inte ha långt kvar den heller.
Väldigt synd ur kulturhistoriskt hänseende men å andra sidan skittufft av många andra anledningar.
Då skulle den gamla forsen bli återställd så öringarna kunde komma tillbaka och trivas igen och alla andra djur och växtarter som trivs bättre i en sådan miljö.
Man blir lite sugen på att hoppa i va?


Lete lete frostbildning on the grens.













Å sist en solande orkidé.

4 kommentarer:

Jonas sa...

Gillade din jaktkniv. Du har bra öga för formen på dina knivar, rena linjer och bra proportioner.
När du lägger den i olja vad är det då för olja du använder? Lägger du i hela kniven eller bara bladet?

Frej sa...

Va bra, kul!
Det är därför jag gillar sameknivarna så mycket, det är inte en massa överflödiga krusiduller som stör formen. Hur mycket häftig gravyr det än är så är alltid formen väldigt enkel.

Oljan är egentligen halvolja, men det är ju så långt att skriva så jag kallar det bara för olja. Dumt slarv. Blandningen består av lika delar kokt linolja och balsamterpentin. De som har provat säger att det ger bäst resultat att ta hälften hälften istället för att dela upp blandningen på annat sätt och det kan nog stämma.
Sen har jag en glasburk av lämplig storlek där jag ställer kniven med skaftet neråt och sedan på med oljan så att det täcker hela skaftet. Skulle det gå upp på bladet också spelar det ju ingen roll så det är inte så noga.

Jonas sa...

Halvolja använder jag också flitigt. På sistone har jag använt lampolja istället för terpentin på inrådan av en av mina lärare. Fungerar lika bra men luktar i princip inget. Annars ska väl kallpressad linolja tränga in bättre i materialet men på bekostnad av lång(!) torktid.

Frej sa...

Jo, misstänkte att du nog visste vad det var. Lampolja däremot har jag aldrig provat. Brukar ifs. inte känna av terpentinen men det kanske inte är så nyttigt att dra i sig den lukten ändå.
Nån gång skall jag ta mig tid att prova rå linolja, men som du säger,det verkar ta enormt lång tid innan den torkat helt.