torsdag 29 januari 2009

Kufver Maja

Det har äntligen blivit dags att visa den här tavlan som jag påbörjade hösten 2007.
När jag fyllde 20 önskade jag mig av farmor och farfar en bok om Anders Zorn eftersom jag har en viss förkärlek för de svenska konstnärerna från slutet av 1800-talet. Eller kanske snarare en förkärlek för konsten de gjorde, konstnärerna själva, Carl Larsson & Zorn mfl, är jag ganska glad att jag slipper träffa. Vissa av deras värderingar och målsättningar försöker jag hålla mig långt bort ifrån. Men att jag till viss del anser dem ha varit svin hindrar ju inte att jag tycker de var förbannat bra på att måla.
I nämnda bok fanns en mängd avbildningar av Zorns verk och visst det är mycket naket, men han har faktiskt gjort en hel del annat också som är precis lika bra.
Bland annat den här tavlan som heter Kufver Maja.
Fast den här har ju jag gjort, vilket såklart är hela idén med att jag lägger upp den.
Jag har så långt som möjligt försökt att efterlikna orginalet i syfte att få öva mig på Zorns sätt att måla, men även om det är likt har jag långt kvar innan mina penseldrag blir lika fylliga och självsäkra som på hans tavlor.
Som sagt så började jag med den hösten 07 och gjorde väl klart det mästa innan det välbekanta c-uppsatsskrivandet tog över i november. Under marinarkeologin på våren var det också rätt mycket skrivande men mot slutet hanns det ändå med en del målande så då blev den klar till dagens läge. Egentligen är den helt klar, det är bara ögonen jag vill få lite mer liv i, men det kommer dröja innan det blir gjort och jag orkar inte vänta längre på att visa den :)
Här är en liten uppdatering med fler bilder.
Så här ser boken ut och är man intresserad av Zorn är den absolut läsvärd. Boken består av hans självbiografiska antecknigar som kompletterats med bilder av hans verk som pyttsats in lite här och var i kronologisk följd. Bra som sagt.
Originalet återgivet
och sedan de båda tillsammans.
Det hade jag glömt men en mer grundläggande skillnad är att min sitter mer uprätt och ser alertare ut än på originalet. Lyckades aldrig få henne så avslappnad som Zorns, men det tänker jag till viss del skylla på att panån jag använt inte har samma förhållande mellan höjd och bredd och
det var själva målartekniken jag ville få övning på så det är skitsamma i slutändan.
Bon Apetitt!

7 kommentarer:

Jonas sa...

Eftersom att vi av okänd anledning verkar ha en liten klubb för inbördes beundran kan jag inte låta bli att kommentera tavlan. :)
Jag kan mycket lite om måleri men jag blir ändå imponerad av det du gör. Du har öga för färg och form det har jag sett genom allt du visat på din blogg. Tavlan ser i mina otränade ögon mycket bra ut. Det hade varit intressant med en bild på originalet. Sedan undrar jag mycket över varför du valde just denna målning för reproduktion?

Frej sa...

Haha det är fritt fram :)

Nu har jag uppdaterat med lite mer grejer, men det roliga är att jag först hade skrivit att det inte fanns nån bild på näten och att det var därför originalet inte fanns med som exempel, men tydligen raderade jag det sedan. Mysko.

Nu passade det sig så bra att jag för tillfället råkar va i Ransäter och passar då på att fota boken och så.

Hmm, jaa? när jag fick idén att provmåla en tavla bläddrade jag nog helt enkelt igenom boken i jakt på någon som var ganska enkel i kompositionen och som inte skulle ta för lång tid att bli klar med.
Det har varit utdraget tidsmässigt men effektiv målartid är inte särskilt lång. Grunden gick på några dagar faktiskt. Hittade rätt nyanser nästan direkt.
Tror det var enkelheten som styrde till största delen och sen gillar jag såklart tavlan också, det är väl kanske det mest grundläggande eller avgörande.

Historisk dräkt och hantverk sa...

Oj, det ser faktiskt precis ut som originalet! Zorn är dessutom helt klart min favoritkonstnär, helt ärligt. Keep 'em coming, ser gärna fler zornkopior! Har faktiskt självt haft planer på att måla dalamotiv efter Zorns teknik, men det har aldrig blivit av...

Frej sa...

Förvånar mig inte, han gjorde väldigt väldigt bra grejer. Faktum är att jag har varit på väg att fråg dig vad hon kunde tänkas ha för vitt plagg under, med anledning av det vita fluffet som tittar fram nere i mitten, men sen stannade målandet av och det blev aldrig av att jag frågade.

Ja kör på bara om du får nån inspirationskick, både motiven och känslorna i bildspråket är riktigt härliga.

Historisk dräkt och hantverk sa...

Japp, får bli något i akvarell då eftersom det är den enda tekniken jag har material till. Plagget hon har är annars en kasung - en pälströja av fårskinn med ullen vänd inåt och lammskinnsbräm vid kanterna

kurage sa...

Shitpommes, du har talang där!

Apropå, 1800-talskonstnärer så har jag det stora bildverket om Oscar Björk som var aktiv under sent 1800-tal, lite mer borgerliga motiv men även annat. Sen har jag Borelius verk om Johan fredrik Höckert som målade rätt mycket dalagrejjer och nationalromantik. Mycket bilder i den med. Jag vill gärna bli av med dem så maila om det vore intressant, typ 250 spänn tillsammans eller något...

Som sagt jag är imponerad.

Frej sa...

Hans akvareller hade jag dålig koll på först men det blev en glad överraskning sen när jag läste boken.
Jaha det var alltså ull som tittade fram längst ned, det var så svårt att gissa sig till vad man såg eftersom han inte direkt ägnat sig åt detaljer i ytterkanterna.

Tack Anders, jag skickar mejl.