lördag 10 januari 2009

Ströningar

Har mixtrat en del nu fram och tillbaka för att få gjuteriet att funka, men ikväll har faktiskt de första ströningarna förfärdigats.
Hittade någon hobby-lera på panduro som jag karvat fram formen ur men den är egentligen för mjuk och skör så kalksten måsta jag se till att få tag i om det skall kunna bli några mer långlivade former.
Det stod att man inte skulle bränna leran vilket jag gjorde och det blev en klar förbättring. Innan gick det att smula sönder den mellan fingrarna men nu är det mycket svårare.
Fem stycken godkända orkade jag med innan kinderna började bränna för illa. Smälte tennet över vedspisen och innan var jag lite orolig för att det hela skulle bli en lektion i hur man förtennar vedspisar, men det gick utan missöden som tur är. Spillde inte en enda gång. Inte på spisen i alla fall.
Gjutkanalen läcker en del på sidorna men jag behöver ändå göra en ny så glipan får ändras på den istället.

Tidigare idag slog jag av min favorit älsklingsyxa från Höjda. Höll på att kvista lite lönngrenar när det plötsligt sade tjopp och så for skallen iväg efter backen. Men med ett nytt skaft blir den ju användbar igen. Skallen är ganska smal och skär väldigt bra så den har varit favorit länge.


6 kommentarer:

Johan Sangberg sa...

Hej
Vilken trevlig läsning om knivar och metallhantverket. Smide är fantastiskt och skapande. Hoppas du hittat till www.antracit.se oxå . Snygga bilder med"

Frej sa...

Tack för det!
Fast jag smider inte själv, men det kanske du sett. Däremot kommer jag väl inom en inte alltför avlägsen framtid se till att jag kan börja med det också.

lena sa...

fina! va pillrigt det måste vara att göra formen. jag minns att vi använde cernitlera (stavning?) när vi gjöt brons. men det kanske inte var nå bra tips. det blev olika bra resultat akn jag säga :)

Frej sa...

Hyfsat pillrigt jo, men inte skitsvårt eftersom jag bara använt runda borr. Prickar man bara rätt så blir det bra.
Skulle tippa att cernitleran liknar väldigt mycket den jag använt. Samma prisklas och konsistens men annan förpackning.

Johan Sangberg sa...

Ok Smide lär du dig säkert och det är inte så mycket man behöver för att komma igång. Hammare, städ och så en ässja.

mvh
johan

Frej sa...

Nä bara jag bestämmer mig för att jag vill dra igång så är det bara att köra på. De grejerna går ju säkert att få tag i lite varstans.

Har drömt en del om att timmra mig en liten smedja också :)
Mörk & skitig skall den va, med stampat jordgolv och sen skall det eldas med kol från milan i Granbergsdal.