torsdag 12 februari 2009

Central Periferi

Det är namnet på min c-uppsats i arkeologi som jag har en förhoppning om att det inte bör dröja så lång tid till innan de som vill kan få läsa den.
C-kursen läste jag under hösten 2007 vilket innebär att det nu är närmare ett och ett halvt år sedan jag satt på tåget till Uppsala och bestämde mig för vad uppsatsen skulle handla om. Tänker inte gå in i detalj på allt som hänt sedan dess men av en mängd olika skäl har alltså uppsatsen inte blivit rättad och publicerad. Självklart är det delvis mitt eget fel men jag tänker allt skylla ifrån mig en hel del på andra också. Kan faktiskt skylla på Umberto Eco bl.a. fast min handledare tycker inte att det är riktigt rättvist, men det låter bra.
En del av er vet alltför väl vad som har passerat och ni andra är lyckligt ovetande :) och det skall ni få fortsätta att vara, men jag kan i alla fall säga att hade jag vetat innan hur det skulle bli hade jag fan anlitat en biograf.


I korthet handlar uppsatsen om Värmländsk folkvandringstid (400-550e.kr.) med fokus på kontakterna till Norge och en hel del funderingar kring vilka människor det egentligen var som bodde i det som nu är Värmland. Norra delarna av landskapet ägnas mycket uppmärksamhet eftersom fornlämningsbilden där är så tvetydig i jämförelse med sedimentområdena i söder. Det finns en massa fångstgropar och järnframställningsplatser men inga registerade gravar eller boplatser.


Förra veckan började vad som förhoppningsvis är den sista etappen. Den andre betygsättande läraren hade fått läsa igenom texten och ansåg att den var åsiktstung och aningens källfattig så vi tre hade ett litet möte på torsdagen och kom då fram till en lösning på det hela. Jag fick en bok, läste och kom med åsikter och idag sågs vi igen och gav klartecken åt höger och vänster. Inte stor idé att berätta vad jag skall skriva till eftersom ni inte läst nåt av det andra, men det går i alla fall ut på att dra kopplingar till nyare tid(Finnarnas invandring till norra Värmland på 1500-1600-talet) och på så sätt visa på kontinuitet och belägga allt jag sagt tidigare i texten.

Hoppas att den kan intressera folk sen. Snart.

2 kommentarer:

lenin sa...

aha där ser man. du ska alltså skriva till saker? kul. hoppas du fortfarande är peppad på ämnet!

förresten har du koll på om det finns nån insjögrav i Värmland? Meingarna går isär nämligen.

förresten är detta den där kyrkan du pratade om? hittade en annons i åter och blev nyfiken

http://www.sodrarada.se/

Frej sa...

Ja jag vet inte om kul är det mest passande ordet, helvetesdjävlar osv. har känts bättre hittils :)
Men peppad är jag helt klart fortfarande och bortser man från det som hänt tidigigare är det en skitintressant jämförelse att jobba med så det kommer säkert gå bra.

Lurigt det där med insjögravarna. Alltså det finns ju en mängd sjöar och platser där det borde finnas men problemet är att i de skogs & bergsområdena där de ligger finns i princip inte en enda grav registrerad. Inte från järnålder i alla fall och bronsåldersrösena ligger lite annorlunda placerade.
Men jag kan höra efter med nån på museet. Hasse eller Martin vet säkert.
Sen är det väl lite en bedömningsfråga också.

Det är preceisen den. Skitfint ställe.Åka gärna dit.
Obs! Snickarna är mycket roligare att prata med än guiden, han kan va lite svår att få tyst på nämligen ;)