lördag 21 februari 2009

Gustaviansk spegellampett

Även om jag inte visar det så ofta så ägnas en del tid åt mer renodlat snickeri och här är ett exemepl på det från högstadiet.
Har för mig att jag fick en bok om gustavianska möbler vid någon födelsedag och för varje möbel fanns det med ritningar på hur de var konstruerade utifrån vilka man kunde bygga egna(är någon intresserad av boken kan jag försöka minnas namnet). Fällbord eller skåp hade varit jättekul att göra men den här spegellampetten kändes mer lagom för en 14-åring utan egen snickarbod. Började alltså med den i träslöjden på skolan och även om lärarna ofta gillade mina projekt minns jag att herr Bosse höll på att bli tokig när jag satt och skar pärlraden. Det gjorde ifs. jag också så det var väl rätt ömsesidigt.
Riktigt fina björkbitar är den gjord av, som sig bör.

Det enda som saknas är ju själva lampetten som jag inte lyckats hitta någon passande, men nån gång dyker den kanske upp.

Faktiskt har den halvt lurat en antikhandlare vilket var lite kul.

6 kommentarer:

lenin sa...

ALLTSÅ JAG BLIR TOKIG PÅ DIG MÄNNISKA!!! VARFÖR I HELVETE SKA ALLTING BLI TILL GULD NÄR DU RÖR DET??? du gör ju allt så bra från spädbarnsålder! galet galet. man kan ju inte bli annat än imponerad, avundsjuk och lite arg hahahaha.

lena sa...

kolla in det här förresten om du inte redan gjort det

http://www.hgo.se/nordark/expmetod.htm

Frej sa...

Vet inte riktigt vad jag skall säga...
men att jag är djävligt tacksam tror jag redan att du förstår

Det där med ålder är lite intressant egentligen. Jag har ju liksom aldrig börjat utan alltid hållit på med hantverk och faktiskt tror jag inte att den spegeln skulle se så mycket annorlunda ut om jag gjorde den nu istället.
Visst har väl händerna & ögonen blivit säkrare sen 14 års åldern men grundförutsättningarna känns som de alltid varit desamma.
Det resonemanget bygger lite på att de flesta grejerna jag gör, gör jag för första gången vilket innebär att den spegeln vore lika ny för mig nu som för 7 år sen.

Och där flummade det iväg rejält

Har inte sett den nej.
Silverlödnings grejen har jag ifs. hittat på nån annan väg men inte resten. Tjärdal kanske man skulle göra sig en ute i allen framför huset här, fan va populärt det skulle bli :)

Frej sa...

Ja just det, tyvärr kommer jag inte kunna använda nävern jag fick av er, den är helt enkelt för olik den jag tagit själv. Jag är helfascinerad och förstår för mitt liv inte hur det går till men de är inte lika för fem öre.
Eller den är väl uppbyggd på samma sätt men minst fem gånger så tjock och dessutom mycket mer homogen.
Så tyvärr!

Men däremot skall jag prova att använda den som mellanlägg i knivskaft för det passar den perfekt för. Tillräckligt tjock för att synas och framförallt att den håller ihop bättre så att inte limningen brister, som det gjort för mig hittils några gånger.

lenin sa...

alltså när du börjar mastern ska du prata med frands. han har ett ämne för dig. skriv om tjärdalar!!! han har materialet, nån databas osv. du får göra experiment och besöka bla bäckedal. det är perfekt för dig och han vill ha en elev som gör det. tänk dig 2 år av experimenterande med tjärdalar!.... jag har gjort tjära och ryssolja i plåtburk. det är inte lika arkeologiskt men roligt!

Frej sa...

Mmm, har för mig du har nämnt nåt om det där. Efter måndan när jag lämnat in första manuset om finnarna skall jag börja höra med dem vad de tror är smart att gå vidare med för mastern. Tjärdalarna ligger ju onekligen nära till hands.