måndag 9 februari 2009

Lite olika kommande projekt

Två meter ylletyg som skall bli en vikingakjortel. Ganska tunnt och väldigt härlig kvalité.
Det var svårt att fånga den rätta färgen på kort för egentligen är det mer grönt än vad det ser ut att vara nu. Skall man vara helt korrekt är såklart färgen rätt men nyansen lite skev. Är väldigt förtjust i de diskreta rutorna.
Kjortlen kommer nog inte bli så väldans lång utan gå ned på halva låret kanske eller något i den stilen och ganska åtsittande över maggepartiet.

Det här är mycket riktigt näver och av det skall jag sy en mask (nu är det väldigt frestande att inte ge någon mer förklaring :).
Det är egentligen inte så mycket att förklara mer än att jag i somras var på en utställning söder om Sunne där Västanå Teater ställde ut ett urval av sina kostymer och masker. Maskmakaren Torbjörn Alström som gör deras masker är helt jäkla fenomenal och allting är jättesnyggt, men det var en mask speciellt som jag fastnade för. Högt upp på väggen i ett hörn hängde den helt för sig själv. De andra maskerna var skurna i trä eller formade i trummskinn men den här var faktiskt gjord av björknäver. Ett gäng bitar som kokats mjuka, formats på en matris och därefter sytts ihop med vaxad lintråd. Hade tyvärr inte med någon kamera och jag har inte hittat bild på nätet heller men den såg riktigt häftig ut, ascosierar hela tiden till lodjur eller något annat rundansiktat djur.
Vad jag skall ha min mask till vet jag inte.
Som avslutning en ihålig al vid Ranån.
Ett av de finaste träden vid ån sen "Djävvlapissfortum" sågade ned det urgamla vid dammen.





Glömde en sak förut när jag skrev.
Vill passa på att tacka folk för alla snälla reaktioner och åsikter jag fick höra i helgen på Uppsala Rus vintergille. Nog visste jag att en del av er varit inne här och kikat runt, men inte fan trodde jag att det var så många.
Tack skall ni ha, det var en glad överraskning.
/Frej

8 kommentarer:

Jonas sa...

Nyfiken på ditt nävermaskprojekt, givetvis resultatet men också det här med att koka näver. Jag ser att du inte har lagt ditt näver i press (ännu?) och då rullar det ju snabbt ihop sig. Går det att koka det och få de "medgörligt" igen om man struntar att lägga det i press?

slingerbult sa...

Åh vad spännande! Ser fram emot både kjortel och mask.
Kan för övrigt berätta att jag håller på och testar att nålbinda randigt. Det funkar, fast om det blir snyggt är en annan fråga. Lägger ut dem på bloggen när jag är klar så får du säga din mening!

Frej sa...

Saken är den att det här nävret har jag tagit på sämsta tänkbara sätt, nämligen av stelfrusna vedpinnar utifrån vedbon :)
Det slog mig förra helgen att masken vore smart att sitta & pula med i Uppsala, så det hela var lite snabbt påkommet.
Har försökt få kontakt med Torbjörn men inte hört något från honom än, men jag misstänker att han har använt hela barken, alltså ända in till stammen och att han kokat bitarna för att kunna forma dem bra eftersom de är väldigt stela och sköra i tort skick.
Maskens näver på utställningen såg i alla fall ut att vara mycket tjockare än den näver jag har tagit.
Tror inte att den tunna nävern behöver kokas faktiskt.

Har aldrig lagt näver i press och den jag använder till knivarna har alltid lytt, men det är klart det kanske blir lättare att hantera om det är platt.

Elin: Hahaaa va kul! Det ser jag fram emot att få se. Tror absolut att det blir bra, känns så tycker jag.

lenin sa...

men frej!!!!!!!!!! SPÄKMÄSTER LE MÅSTE JU HA MASKEN!!!!!

Frej sa...

Hmhm, den tanken har allt slagit mig ;) blir den klar till dess så kan det mycket väl tänkas

Historisk dräkt och hantverk sa...

Intressant användningsområde för näver. Man kanske skulle testa, och därmed få ett användningsområde för all den fina näver som jag ärvt efter min salige gammelfaster... Kul med vikingakjortel, går själv i tankar på att dra igång ett vikingaprojekt framöver. Blir dock lite grönländsk medeltid dessförinnan, sitter nu och kämpar med en Herjolfsnes 41-kjortel som lär ta återstonden av månaden.

Kul att se att Slingerbult är tillbaka också

Jonas sa...

Om man tampar burkar av näver vill man ha det platt för att kunna jobba med det, därav att lägga det i press. Till knivar har det nog ingen betydelse.

Frej sa...

Mikael: Önskar att jag hade mer ordentlig näver att ta av, men framöver skall två björkar ned på tomten i Ransäter och då skall banne mig all ta näver tas tillvara på.

Tänkte jag äntligen skulle få mig lite kläder till min Vendel/vikingatida-värmlänning, hur han nu kommer se ut. Vill att dräkten skall gå att härleda till sydöstra Norge/Värmland men ju mer jag läser och kollar fynd desto villrådigare blir jag. Verkar vara riktigt svårt att hitta något utmärkande för de olika områdena.

Lycka till med det Grönländska.

Jonas: Åh såna bukrar är snygga! Borde man ju prova.
Nä knivbitarna är inte mer än 3 ggr 2 cm cirkus så det är inte så svårt att tvinga plant :)