onsdag 25 februari 2009

Musiktips!

Det här är med all sannolikhet en engångsgrej eftersom jag mer eller mindre bestämt mig för att inte diskutera musik här. Inte för att det inte platsar eller är relevant för hantverket, men det blir så väldigt vitt och spretigt om musiken får komma med.
Efter senaste veckan eller dagarna kan jag dock inte hålla mig längre utan gör ett litet undantag.

Musiktipset består av det svenska bandet Graveyard som bildades i November 2006 och släppte första plattan redan ett knappt år senare. För de som är insnöade på 60-70-tal känns musiken snabbt igen, men till skillnad från de flesta av blues-hårdrocks retrobanden låter Graveyard väldigt egna och även om inspiration från Black Sabbath och Sir Lord Baltimore lyser igenom här och var står musiken helt på egna ben.

Jag vet inte alls om nån av er som läser här känner något särskilt för den tidiga brittiska hårdrocken, men om ni gör det eller bara är väldigt vidsynta och nyfikna kommer ni inte bli ett dugg besvikna om ni lyssnar en sväng på Graveyard. Det är länge sedan jag hittade ett band med sån härligt markant kärna i musiken. Det är ett jäkla ös i de flesta av låtarna men de behärskar också det riktigt tunga långsamma gunget vilket bevisas i "The Siren"(http://www.youtube.com/watch?v=aBynPG-UCxY). Rätt dålig inspelning men det gör ärligt talat inte särskilt mycket.

Största anledningen till att jag skriver nu är att jag igår var inne på Örat, en skivaffär i Uppsala och frågade efter denna skiva. Den fanns inte under G men när jag frågade honom, minns inte vad han heter, om den sken han upp och sade lite funderande
-Ja just det den borde jag kanske ha... & så skrev han en komihåg lapp. De har rätt nyligen bytt lokal nämligen och minskat sortimentet betydligt så jag hade blivit förvånad om den faktiskt funnits där.
Sen stod vi och pratade Graveyard ett tag och efter ännu en liten tänkare menade han på att deras debutskiva egentligen var den bästa svenska skivan från 2007 och att han skulle ta hem den även om det nu inte är någon mer än jag som frågar efter den.

Känns skitbra att för en gångs skull hitta ett band som är precis i början av sin karriär och som jag faktiskt kan få följa från första skivan och se hur de utvecklas. Som sagt, det klart bästa jag hört på länge och förhoppningsvis kan fler uppskatta dem för det är de absolut värda.
Här är länk till den bästa låten: http://www.youtube.com/watch?v=WCvxo1HowAI

Trevligt lyssnade
/Frej

Inga kommentarer: