tisdag 17 februari 2009

Pottmäk

Det har egentligen inte hänt något storartat på hantverksfronten den sista tiden, av förklarliga skäl, men kände ändå för att ge en liten rapport.
Håller på att sy för fullt på min nävermask och hela främre ansiktet eller vad man skall säga är klart. Alltså haka kinder och nos. Det som återstår är den bakre kanten mot öronen och sist pannan. Väldigt ovant sätt att jobba på men också riktigt roligt. Jag låter naturligt nog näverns utsida vara utsida även på masken, men när nävern rullar ihops sig gör den det åt andra hållet, så man får hela tiden tvinga rätt den.
Har faktiskt lyckats hitta en bild på Torbjörns mask där man kanske kan få en uppfattning om hur den ser ut. http://2.bp.blogspot.com/_K4ToAEMuTNY/SC0xhxtzRsI/AAAAAAAAABM/gDCBCgGr8b8/S768/VERKSTAD.jpg Bilden på mitten till höger.
Skojigt nog blir våra helt olika vilket känns bra. Hans består av stora näverstycken med få sömmar och tjocka väggar medan min är gjord av en massa små bitar och istället blir väldigt tunn. Skitkul som sagt. Skall försöka få bilder på den vilket lär bli nästa gång jag åker hem. Om 2 veckor kanske?

I övrigt kan jag berätta att det i dag är 5 år och 2 månader sedan jag senast åt en hamburgare!
Det slog mig i förra veckan att det gått så lång tid men jag höll ut och väntade en vecka till så det blev lite mer exakt :)
Att jag minns det så precist är för att det var natten då Konungens Återkomst hade premiär och magen behövde få i sig något för att orka med alltihop. Tror uppehållet var ganska långt innan dess också.
Överst på bojkotteri-hatlistan står såklart Mc Donalds och Burger King eftersom det är den skiten som gör mest väsen av sig i Sverige, men det vore en grov överdrift att säga att jag är vänligt inställd till Max och resten av packet, för de hör allt till samma avskyvärda gäng.

Ah vad härligt! Nu fick jag spy lite galla över det där också :P
Någon bild måste ändå med och eftersom jag nu håller på att skriva om utmarksbruk kan väl resterna efter en gammal fäbod passa fint. Faktiskt en av Värmlands nordligaste fäbodlämningar, tror att det finns en till som ligger precis intill norrgränsen mot Norge.
En bit nedanför toppen på det här berget ligger den, berget som heter Pottmäk.

2 kommentarer:

Kristine sa...

Varför hatar du hamburgarkedjor?
Eller är det hamburgarna du inte tycker om?

Frej sa...

Om man sammanfattar det väldigt kort är det helt enkelt för att de profiterar på folks ohälsa.
(varning för karakteristisk formulering :)

Det där kan utvecklas väldigt mycket mer, men det grundar sig i att jag under högstadiet blev ytterst kritisk mot skräpmtskulturen och allt den medför. Jag har svårt att kunna se något som helst positivt med att folk stoppar i sig det som säljs på de där ställena.

Sen är det inte bara "maten" utan hela den stressade och oroliga atityden skräpmatskedjorna utstrålar. De är så desperata och inställsamma i sina försök att få folk att tro att de kan erbjuda bra och nyttiga alternativ, när de innerst inne skiter fullständigt i om kunderna får problem med hälsan på grund av det de stoppar i sig på restaurangerna.

Det förhållningssättet till konsumenterna är de självklart inte ensamma om att ha, utan de utgör bara ett exempel.

Som så är det.