onsdag 4 februari 2009

The White Tree of Gondor

Passade i höstas på att ta kort på mina garderobsdörrar, vilket låter som en ganska underlig syssla om jag inte haft med bilder, men kanske verkar det lite mer motiverat nu.
Hösten 2001 flyttade vi till Ransäter vilket var mitt i min hetast brinnande Sagan om Ringen period och eftersom garderobsdörrarna var så förbannat tråkiga i mitt rum frågade jag om det gjorde något om jag målade något på dem.
Det gjorde det inte och kort därefter började jag mitt lilla evighetsprojekt.
Trädet är en exakt kopia av en bild gjord av Joseph Easterbrook som jag hittade på Elfwood(http://www.elfwood.com/art/d/a/daevorin/gondor.jpg.html).
Nu har jag blivit äldre och vågar ta ut svängarna mer och gå min egna vägar, men som 15 åring hade jag fortfarande en tendens att bli väldigt perfektionistisk och såg tydligen något stort värde i att kunna göra exakta avbildningar av andras verk.
Minns inte riktigt kronologin längre men flera längre uppehåll har det i alla fall varit. Allt från ett par veckor till flera månader. Senast jag rörde den borde ha varit kring 2004-05 då jag gjorde lite blåa skuggningar där grenar och rötter korsar varandra.

Började arbetet med att skriva ut bilden och tog därefter mått på en massa punkter som sedan räknades om och fördes över till dörrarna.
Pararellt med det så började jag så sakteliga rita upp trädet med blyerts vilket innebar minst lika mycket suddande som ritande.
När det var klart efter x-antal veckor ströks det vita ca 3-4 gånger. Det var inte planerat utan kom an på att färgen täckte dåligt på det blanka underlaget. Sandpapper hade varit bra att gå över med först.
Efter det vita var det dags för det svart med samma antal strykningar. Gissar att det blev klart kring 2003.

Nu har det gått såpass lång tid att jag börjar känna viss distans till trädet och även om jag lagt ned osannolikt många timmar är det kul att ha den där. Faktum är att vissa nätter då månen letar sig till räckligt långt åt väster lyser den en kort stund på trädet. Det blir inte riktigt lika häftig effekt som i filmerna när månen lyser på Morias port, men ändå en bit på väg, resten kan man fantisera fram själv :)

Inga kommentarer: