tisdag 17 mars 2009

Födelsedag & hantverksursäkter

Har sett att flera av oss bloggande hantverksmänniskor för tillfället går lite grand på sparlåga när det gäller produktiviteten, vilket också gäller mig som ni kanske märkt. Att jag inte spottar ur mig lika mycket som jag gjorde under hösten beror helt enkelt på att det i nuläget är så satans mycket att göra. Läser för tillfället tre kurser samtidigt(konstvet & två kvällskurser) samt det sista extraskrivandet på c-uppsatsen. Det innebär att så fort inspirationen kommer och jag sätter mig med nåt hantverk, säger samvetet ifrån och menar på att den kreativiteten istället borde läggas på skrivande. Nu trivs jag iofs. med mina kurser och första konstvet-hemtentan fick vg, trots mitt något okonventionella förhållningssätt till kurslitteraturen, så det gör mig inte så mycket att skrivandet kräver sin tid.

Men en del blir ändå gjort. Nävermasken saknar nu bara panna och området kring det högra ögat, de enkla benlindorna är klara och idag tvättade jag linnetyget som sedan skall bli ett par enkla pösbyxor. Alla de grejerna görs inför ett lajv i slutet på maj så den murrgröna kjorteln får nog vänta tills det här är klart.
Imorrn fyller jag förövrigt 22 år vilket skall firas med uppsatsskrivande och föreläsning på kvällen(feminismens klassiker 7,5p) och eventuellt kommer jag ge mig själv en digitalkamera som välbehövlig present. Var nära att göra det förra året men sen rann det ut i sanden. Idag har folk gett mig ny motivation så tycker jag idén är lika bra imorrn kan jag börja visa bilder på mina Uppsala projekt också.
Lycka till med allt ni gör
/Frej

PS. Är fascinerad över att ingen verkar ha reagerat över det alldeles för uppenbara felet med fotot av 1700-talsspegeln här nere :)

14 kommentarer:

slingerbult sa...

felet med fotot? att spegeln inte har delat glas, eller vad menar du..?

Grattis på födelsedan iallafall.

Frej sa...

Nänä inte så, är inte helt säker men som jag lärt mig brukar väl speglar spegla allt som befinner sig framför dem, eller? :)

Tackar för det!

Lill-nikke sa...

haha, ja men du har klippt in bilden fint i spegeln! syns nästan inte

Lill-nikke sa...

och ja grattis

Historisk dräkt och hantverk sa...

Grattis! Fyller själv 24 nästa vecka, vilket ska firas med uppdrag som tentavakt - jippi. Men vi kanske får se din C-uppsats inom en inte alltför avlägsen framtid? Finns inget så tidsslukande som uppsatsskrivande, men jag är iaf imponerad över att du tar dig tid till hantverkandet. Examensarbete och därtill praktik på heltid gör i vart fall att mina hantverksprojekt kan hälsa hem tills vidare.

Frej sa...

Martin?

Kul att någon ser det, efter allt slit jag lagt ned för att få det att passa.
Nä väldigt simpel och lätt grej att göra vilket är tur efter detta enorma antiklimax :D

Tack igen!

Frej sa...

Aaa grattis i förskott då Mikael! Mars är en riktig fylleri-månad. I min gamla skola i Uddeholm fyllde vi tre stycken på samma vecka & så lite folk sen utspritt både före och efter.

Haha! det är snarare hantverket som tar tid ifrån mig, men uppsatsen skall nog kunna få se dagens ljus(och universitets-pöbelns hat och svordomar)rätt snart hoppas jag.
Då kommer du känna dig extra sporrad sen när de skolgrejerna är över.

Frej sa...

Nikke! om du kikar in igen, vilket du gärna får göra, ser du att jag skrev "Martin?" här förut. Grejen är att du är fan så lik en kille från stockholm som läser arkeologi och jag var nästan helt säker på att det var han.
Men sen hittade jag dig på nåt forum och ni är uppenbarligen helt olika personer.

Men fortfarande alltså, ni är verkligen riktigt riktigt lika. Mysko...
Jaja, skitsamma

lenin sa...

ggrrrrrrrrrrraaaaaaaaattis!!!!!!!!

Frej sa...

tack ;)

Jonas sa...

Grattis på födelsedagen.
Ja hantverkandet går på sparlåga faktiskt. Studier, barn och en lägenhet som ska bli färdigrenoverad står ivägen för mig. Syr lite på en doublet dock så den får väl snart hamna på min blogg. Lycka till iaf med studier och annat.

Lill-nikke sa...

haha ja, märkligt. är det på Stockholms universitet som han läser? har vänner som läser arkeologi där så i sånna fall måste jag kolla upp honom!

Frej sa...

Jovisst, tror t.o.m. han var ordförande i "STARK" ett tag. Sen spelar & sjunger han i både Patriarkus och Kretin så du har nästan garanterat sett honom någon gång, eller i alla fall varit i näheten :)

Tack detsamma Jonas!

Anonym sa...

inspirerande blogg och snygga saker!
K