måndag 23 mars 2009

Lo Nävermask

Idén om att köpa kamera kändes fortfarande bra dan efter så jag gick & införskaffade mig en i onsdags. Fick den lite billigare eftersom det visade sig att försäljaren var från Östra Ämtervik som ligger en knapp mil öster om Ransäter. Vi stod och pratade lokalpatriotism ett tag och sen gick jag hem, inte riktigt lika fattig som jag innan befarat.

Det här är alltså den av mig så omtalade nävermasken som den ser ut nu. Borde väl egentligen kika fram bakom någon torraka i mossig trollskog men får fixa sådana bilder sen när den är helt färdig.

Tror nästan det är bättre att ni frågar om ni undrar över någon detalj för jag vet inte riktigt vad jag skall berätta om den. Tunna näverbitar samsydda med vaxad lintråd. Förutom det är sax eller kniv det enda man behöver så den är väldigt enkel att göra på det sättet.
Att sedan forma nävret är en annan femma. Som syns vid örat är alla bitar ihoprullade och så håller de sig ända tills man syr samman två bitar med önskad bågform i sömmen. Efter det verkar de förvånade nog foga sig och hålla kvar formen och jag måste erkänna att det är förbannat tillfredställande när man väl fått klart ett litet parti som faktiskt liknar någonting.
Förstår inte riktigt vad det är jag gör men kul är det i alla fall.

Skall klippa mig snart

Edit: Läste precis i NWT att man observerat spår efter två järvar bara någon kilometer från där vi hade stugan förr i Sunnemo. http://www.nwt.se/hagfors/article502472.ece
Helt djävla underbart, haha!!

5 kommentarer:

Mikkel Frederiksen sa...

Det ser rimeligt Hanibal Lector agtigt ud synes jeg ;-)

Jimmy viking sa...

Ja masken har en lite grotesk uppsyn. Ser riktigt bra ut!

Frej sa...

Men det var väl fan också, det ser ni väl att det är en harmlös liten lodjursunge som tultar runt i skogen och leker med rådjurdkid :)

Förhoppningsvis kan ni se den som jag vill sen på framtida skogskort, när den är i sitt rätta element.

lena sa...

ja återigen... hannibal lector är det folk tänker på vilket är bra med tanke på späkmäster le :)

vetdu! dom har hittat en järv i norduppland också. första någonsin. coolt va!

Frej sa...

Mm, det är väl det...

Nog för att jag älskar varg mest, men järven är allt förbannat häftig den också. Kul kul