söndag 8 mars 2009

Ringspänne

Är i Värmland en kort sväng till på tisdag och passade idag på att göra ett par ringspännen för framtida benlindor.
Väldigt enkel konstruktion och vore man mer erfaren går de nog hur snabbt som helst att göra. Dock är det här mina första och jag har inte lagt ned mig nåt för att få dem felfria, men fungerar gör de och eftersom jag har ont om tid duger de alldeles utmärkt. Sedan är de bara 2cm i diameter så på normalt titt-avstånd är det fullständigt skitsamma hur de ser ut. Bara de är runda så :).
Kanske har jag gjort tungan lite onödigt lång, men en del andra verkar ha ungefär den proportionen så jag vete fan vad som är bäst.

5 kommentarer:

Jimmy viking sa...

Snygga spännen! Ska nog tillverka mig ett liknande par. Men vad använde du för koppatråd?

Frej sa...

Vild gissning men du är Karlskoga-Jimmy va? :)

Vanlig enkel 2mm:ers från slöjddetaljer. Den är lite mjuk men eftersom de är också är så små verkar de hålla formen bra ändå.
Faktiskt ganska roliga att göra.

Jonas sa...

Tips. Linda in dem i lite tyg och knacka försiktigt på dem med en hammare (förslagsvis en som inte är av metall...). Då hårdnar kopparn något.
Givetvis ska du inte knacka så att de deformeras...

Jimmy viking sa...

Okej, låter ju inte för avancerat. Bra tips med tyget och hammaren.

Jo, Karlskoga-Jimmy är det så sant!

Frej sa...

Just det, deformationshärdning eller vad är det det kallas?
Fast utan att derformera då förstås...