söndag 29 mars 2009

Rutig kjortel

Frej goes lite smått androgyn Braveheart!

Halvfärdig rutig kjortel med kilar i och en hornsked i näven, mer än så behövs inte och jag tycker mig nog vara en fullvärdig vikinga-reenactor i.o.m. det.

Det gick inte nå bra att vänta med järnålderskjorteln som kanske märks. Tyget har legat och pockat i garderoben i så många veckor nu och i fredags gick det inte längre. Sax & tyg åkte fram & nu är de två första kilarna isydda. Sen är det bara två kvar plus armar och snyggare halsöppning.
Det lutar åt att öppningen kommer bli rätt lik den på Skjoldehamnskjorteln http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/skjolha.html lite åt samekoltshållet alltså. Funderade också först på att göra den ännu lite kortare med en massa kilar som på en kolt, men tyget faller så snyggt så jag klarade inte av att klippa av mer.

Bredden på bålvåden är 54 cm och mycket smalare än så vågar jag inte göra den med risk för att inte få den över axlarna. Kunde bli lite jobbigt. Trots att tyget är väldigt tunt är det ändå varmt som attan så en svensk sommardag behövs inget mer än den här. Ja, nåt på bena kanske är bra iofs.
Det rutiga tyget har förövrigt fått in mig i en intensiv Jethro Tull period så nu är huvet mitt fyllt av flöjter & skogar & grejer. Tänk vad lite tyg kan göra.

Hittade förresten en liten trevlig bok på antikvariat.net i veckan men innan jag av bara farten hann slänga ut de 900kr slog mig tanken att den kanske finns på skolans bibliotek och visst gjorde den det. Kommer nog köpa den ändå men det kändes bra att kunna titta först om det var något att ha.
Lite väl enkla illustrationer kan man tycka men bredden på föremålstyper väger upp det helt klart. Exempelvis de här underbara spännena i renhorn.







2 kommentarer:

Jimmy viking sa...

Hej och hå vad du ligger i! Ser ju väldigt lovande ut måste jag säga :-)
Sen får du köra igång och väva brickband till förbannelse. Med brickband på skjorteln blir man ju nästan som en vikingatidens Hugo Boss liksom :-P

Frej sa...

Tackar! Fast för mig hade herr Boss gärna fått skita granatäpplen under större delen av sitt liv, så hade nassarna fått knata runt i höftskynke istället :D
skulle inte ha fått mycket nazistande gjort då inte.

Men jag håller med dig om att brickband ä snyggt, tror dock att jag kommer gå emot Villes vision och kanske inte ha ett enda på den här kjorteln. Tyget är så tunt så det måste vara jättetunna band också för att det inte skall se dömt ut. Blir desto fler på någon i tjockare ylle framöver.