tisdag 28 april 2009

Färdig nävermask och lite annat

Nu har det stått still här skrämmande länge känner jag men hade faktiskt tänkt visa en färdig mask redan i torsdags vilket dock inte gick riktigt som beräknat. Var förkyld i början av veckan och sen när det verkade ge med sig blev jag istället magsjuk som fan för första gången på fem år. Igår var första dan kroppen fungerade som den skulle så både skola och hantverk har fått vila sig några dar här.
Men struntsamma, spy är alltid trevligt och här är masken i alla fall klar!
Väldigt märklig sak och den fick sig lite färg för att markera att jag faktiskt tänkt mig nåt lodjursliknande.
Det var både lärorikt och kul att prova att sy den men samtidigt fruktansvärt arbetsamt och tidsödande så troligen blir det ingen mer. Vet inte vad i hela friden jag skulle ha fler till heller för den delen.
Kul och klart.
För två vecor sedan var jag med Uppsala Rus och hjälpte till att tjära båten Stefnir. Tänkte det kunde vara kul att stoppa med här och tiggde till mig bild på mig som tjärnisse. Småtrevligt och som jag sett båten på kort rätt mycket innan var det kul att äntligen få se den på riktigt.
Lite fler kort tagna vid andra tillfällen.
I övrigt har jag bestämt mig för att sluta leta ersättare till min gamla slitna vår-skinnjacka utan istället sy mig en jacka av 1400-tals stuk. En rätt kort doublet med hyskor och hakar som stängningsanordning i förslgsvis blått eller lila ylle. Det vore ju egentligen tuft med röda snören och snygga mönstrade mässingssnörnäbbar men riktigt så utstickande klarar jag nog inte av att va.
Har förresten också bestämt mig för att sy en lång brun och gulrutig yllerock att ha till vardags när det fortfarande inte blivit för vamt ute. En såndär med två knappar i ryggslutet och slits resten av vägen ned. Brukar vanligtvis inte vilja apa efter musiker man gillar men i det här fallet kan jag inte låta bli. Rocken är dessutom hyffsat normal förutom att längden skall gå nedanför knäna och det roliga tygvalet.

Skriver mer om det när jag hittat tyg.

5 kommentarer:

kurage sa...

Den där masken är lite creepy...men cool.

blenda sa...

ahhh den blev skitbra. vilken skillnad från sist jag såg den. col. späkmäster le is on his way!

Frej sa...

Tack anders! ja lena också såklart.
Nu skall den ut i skogen i fem dar och skrämma understimulerade småungar. vad gör man inte

Jonas sa...

Ärligt talat, masken är ju riktigt schysst men samtidigt lite obehaglig. Men som vanligt har du bra blick för former. Bra jobbat!

Frej sa...

Tack för era reaktioner, känns som om jag fått till den som jag ville utifrån dem sett.

Nu skall slöjdetaljer få sig en liten avhyvling för att de verkar ha slarvat bort delar av min beställning som jag skickade innan vi drog iväg uti skogen.