tisdag 14 april 2009

Hah! Mitt hundrade inlägg!

Fanfarer och grejer tills stråkmusikerna flyr den vedervärdiga mässingslukten

Glömde alldeles bort att fira årsdagen för bloggen här i höstas mitt i den akademiska exilen & allt, så firningen får komma nu istället.

Det har blivit mycket tyg nu sista tiden och här är ännu ett sådant bidrag. Ett par pösbyxor som var väldigt nära att inte bli till överhuvudtaget men så i torsdags åkte symaskinen fram och igår lade jag sista handen vid dem.
De är alltså både maskinsydda och gjorda i brunfärgat linne så det är inget plagg ämnat för historiska sammanhang, men däremot duger de utmärkt för lajv vilket också är anledningen till att jag sytt dem.
Sammanlagt fyra meter tyg i benen och grenpartiet är sytt efter Thorsbjergs-principen och de är jäklar i mig riktigt sköna att ha på sig.
Gjorde linningen ganska hög för jag ville ha så att de inte slutar för tvärt efter bylset från benen utan att det blir en lite mjukare övergång. Fjällrävenbältet kan ni väl bortse ifrån, skall försöka hitta något roligt band att hålla dem uppe med istället. Provade att vrida benet ett knappt varv innan jag fäste ihop det med benlindorna och tyget får ett ganska härligt fall då. Kul upptäkt när jag höll på att sy ihop den nedre benöpningen.

Åkte tillbaka till Uppsala idag efter liten hemmavistelse och jag måste bara återge en grej som en liten kille sade som satt på sätet framför. Det var så roligt och filosofiskt på nåt sätt.
rätt vad det var tittade han på sin mamma och sade
-Mamma, vart åker vi, åker vi till Kristinehamn?
-Nä vi är på väg till Uppsala nu. Svara hon då
-Jaha. Ja jag visste inte riktigt vart vi åkte åt.
Så gjorde han en liten konstpaus och sade sedan väldigt djupt och insiktsfullt
-Ibland vet man inte det.

Förbannat bra sagt faktiskt :) Undrar om man själv var så vis när man var liten?

15 kommentarer:

slingerbult sa...

schyssta!
Om du skulle tröttna på lajvandet kan du ju alltid ha dem i skolan :)

Frej sa...

:D ja man går ju inte i högstadiet längre så man skulle nog faktiskt klara livhanken med en sån grej

perfekta att gömma anteckningar i också under tentor, hihi

Jonas sa...

Grattis till 100 inlägg!

Barn är ibland klokare än de verkar. Underbar kommentar från den lille pojken. :)

Jimmy viking sa...

Hundra inlägg är inte illa pinkat! Snygga pösbyxor måste jag säga, jag behöver få tummen ur jag också och sy ett par.

Frej sa...

Tacktack! det är nästan lika stort som att fylla 22 :)

Ja Jimmy med tanke på hur mycket folk gnäller över det här med att sy pösbyxor tycker jag det gick hur smidigt som helst, så sätt igång bara. Det enda eventuellt bökiga är att samla ihop två meter på 40cm nere i benet, men böket ligger mest i att det tar lite tid att fördela det jämnt, i övrigt är det bara att köra på.

Emma Westin sa...

Woho! Alla balla väktare har pösbyxor!

Frej sa...

Nämen välkommen Ehm... Mao?
Kul, en till som jag faktiskt känner på riktigt :)

lenin sa...

snygga! mina bruna blev så jäkla stora närjag gjorde dom så tog jag bort 1,5 meter tyg på varje byxben. fast då blev de för små. eller inte så pösiga...

men nu tänkte jag ha mina gröna pösbyxor istället

hur har du gjort benlindorna? hur mycket tyg går åt? jag vill också ha!

ps. alla balla elysianer har pösbyxor! ds.

Frej sa...

men hur mycke tyg hade du från början då? lär ha varit en del om du tog bort så mycket från varje.

Jag har i princip inte gjort dem. klippte bara ut två våder och skarvade ihop dem så de blev 270 långa. Men enligt eventuellt säker källa är en smart grej att vika in kanterna och sy ned, för sen då när man lindar dem om benet hakar sömsmånen i varann så de sitter bättre.
Men jag blev lite ivrig och klippte dem 9cm breda direkt och har inte gjort något alls åt kanten. Överlappningen blir lite jämnare så och det har inte fransat sig nåt än.

Jimmy viking sa...

Men då körde du linne till benlindorna? Jag är lite i valet och kvalet huruvida jag ska köra linne eller ylle :-S

Frej sa...

Nänä. lindorna är allt i ylle de. Har ju inte provat båda varianterna men jag tror yllet är överlägset linnet på alla tänkbara sätt, komfort, hålauppesigsjälva-faktorn, följsamhet osv.
Tror det ser mycket snyggare ut också, som ett sista graverande skäl :)

lena sa...

kan säga att göra knappar av linnetyg är förbannat drygt! och de blir så fula. gjorde en ylleknapp och lyckades på en gång. vacker knapp! dessa i linne får bli provisoriska. linnet är för tunt och sladdrigt och repar upp sig och... blä!

lenin som sitter med kjortel-klänningen

Frej sa...

Förlåt att jag inte sympatiserat tidigare, läste igår men efter det har jag hängt över en skurhink och intervallsovit mest hela tiden. Vete fan vad jag fått i magen?

Just det, kom inte ihåg att du gjorde dem i linne. Nu kanske du är klar men annars tycker jag helt klart du kan göra knapparna i ylle & skita i att det blir skillnad. Jag skulle ha gjort så i alla fall.
Får inspektera sen

lena sa...

ajaj magsjuka! stackare. krya på dig.

well jag har nu knappar i linne (fula och orunda som en dåligt gjord insjögrav) och de sitter på en provisorisk jag-har-gjort-det-här-för-att-få-på-mig-klänningen-bakdel... men det blev ok ändå. men jag ska nog ändra.... sen... i framtiden. jag provade med ylleknappar i brunt men det såg helt enkelt alldeles för konstigt ut.

men nu kan jag ha klänningen och jag har knappar så det är väl bra.

Frej sa...

Jo tack du, tror det har lugnat ner sig nu så idag skall det frossas mat som bara fan.

Lite lappat gör ju inget, symmetri är ändå bara tråkigt.