torsdag 9 april 2009

Nytt knivprojekt

Roligare än såhär blir det inte den här gången, men det är faktiskt längre gånget än det ser ut. Det svåraste är redan avklarat vilket är att hitta hornbitar som duger och den här gången kommer de tom. från samma horntagg, från var sin sida om märgen. Tjockleken skall minskas med en dryg mm på varje och sedan nitas fast men efter erfarenhet från kammen får de ligga här till nästa gång för de kommer garanterat att slå sig lite och då behövs den milimetern för att raspa dem plana igen.
Behöver dessutom skaffa lite grövre mässingsplattstång för midjan så det hinns bra då.
Shoulder plate kallas det på engelska men vem fan har axlarna nere vid skrevet egentligen?

Nämnde något om animationer i en kommentar här rätt nyss och hittade sedan den här bilden i ett album i Ransäter.
Även om jag inte håller på längre tänkte jag det kunde vara kul att visa hur själva fotandet av cutout animation kan se ut på amatörnivå. Principen är alltså den att man tar ett kort för varje gång man flyttar något av objekten som ligger på bakgunden. När korten sedan lagts in i datorn och spelas upp med rätt hastighet rör sig det man fotat. Vanligast med 8, 12 eller 24 bildrutor per sekund.
Filmen jag håller på att fota här blev ganska precis en minut lång och har för mig den består av strax över 500 bildrutor. Min respekt för Terry Gilliam växte rejält under den här perioden kan jag säga :)
Den filmen är det enda som inte blev stulet av all film vi gjorde under gymnasiet och den finns här på datorn men jag kommer nog inte lägga upp den för det är lite musikfragment snott från Holy Grail bla. så för att slippa nåt som helst tjafs får den ligga kvar och åldras.
Ändrar mig säkert om ett tag

Jepp! Jag har haft långt gyllene hår i yngre år ;)

6 kommentarer:

slingerbult sa...

ser spännande ut det här du!

Frej sa...

Det är det också :)

lenin sa...

ja tänk på a-kursen hade du rackarns långt hår!

hmm finns det något du inte provat på? shit en minut lång film det är rejält mycket jobb! det är otroligt hur mycket det är fast det tänker man inte så mycket på när man ser filmerna

Frej sa...

Kan nog bli igen nån gång, fast skulle tippa det får gå några år till.

Under den perioden tänkte jag naturligt nog just så och jag är glad att man inte har det som yrke för man tappar verkligen allt sammanhang och blir helt låst vid hur de burit sig åt och löst olika sekvenser.
Kul & intressant en kort tid men fan så påfrestande i längden.
För stillasittande hantverk.

Veronica sa...

Hej
Vi vill bjuda in dig att blogga på Kravallslojd.se under en vecka. Vänligen hör av dig så berättar jag mer: veronica(a)kravallslojd.se

Frej sa...

Smickrande, & särskilt så med tanke på att jag knappt varit inne där alls och tittat :)

Har hört av mig